Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 15 November 2011, 08:05
DR ökar mest i Mediebyråbarometern för oktober - uppåt med 48 procent jämfört med samma period 2010.
Även internet (upp 31,7 procent) och radio (29,9) ökade jämfört med samma period 2010. Tv gick upp med 22,5 procent och utomhusreklamen ökade med 17,1 procent.
− Den starka utvecklingen för oktober månad är mycket glädjande med tanke på att vi jämför med en mycket stark period under 2010. Såväl TV, radio, utomhus, internet och direktreklam har samtliga utvecklats mycket starkt. Däremot är det de tryckta medierna som hittills i år drabbats hårdast av den turbulens som råder i ekonomin, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.
Sorgebarnen i oktober för mediebyråerna är printmedierna, som förutom fackpress, minskat svagt.
− Den negativa utvecklingen för kvällspress handlar främst om minskade räckvidder. Det är inte något nytt utan en långsam, men stadig, utveckling som har pågått i flera år. Det är naturligt att minskade räckvidder även avspeglar sig i reklaminvesteringarna, säger Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media i pressmeddelandet.
Emanuel Videla