Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Dubbla Grand Prix-vinnarna RBK i konkurs

Publicerad: 14 April 2020, 13:43

RBK:s grundare Mathias Wikström och Fredrik Linder under Cannes Lions 2016.

Foto: Yasmine Winberg.

Under sommaren 2019 belönades reklambyrån RBK Communications med Grand Prix under Cannes Lions för Doconomy. I dag godkändes byråns konkursansökan av Stockholms Tingsrätt.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetKonkurs

RBK Communications grundades 2004 av Mathias Wikström och Fredrik Linder. Byråns definitiva genombrott kom år 2013 med Natalia Project för Civil Rights Defenders. Rättighetsarmbandet vann två guldägg och flera lejon i Cannes Lions följande år. 

Nästa prestigejobb var Ålandsindex för Ålandsbanken, innovationsprojektet vann Grand Prix i Cannes 2017 och genererade i stor internationell uppmärksamhet.

2018 återvände byråns creative director Johan Pihl till RBK efter några år på Great Works för att återförenas med sin kreativa parhöst, Mathias Wikström, som då hade lämnat över vd-posten till Kajsa Öijerholm för att fokusera mer på byråns kunder.  

Kring årsskiftet 2018/2019 var duon med och lanserade Doconomy. En fintech-startup och ett betalkort som visar klimatpåverkan för olika inköp där kunderna kan välja att klimatkompensera för sina inköp. Under fjolåret har Johan Pihl och Mathias Wikström lagt mycket av sin tid på Doconomy och rest världen över för att berätta om affärsidén. Under senaste upplagan av Cannes Lions, sommaren 2019, vann byrån en Grand Prix för Doconomy och kortet DO Black i kategorin creative ecommerce.

De senaste verksamhetsåren har tillväxten varit stark för byrån. På fem år, mellan 2014 och 2018, har bolaget fördubblat omsättningen från 22 till 45 miljoner kronor. Under den här perioden har också RBK låtit flera av medarbetare bli delägare i verksamheten.

Under det sista redovisade räkenskapsåret var dock lönsamheten marginell 90 000 kronor, att jämföra med 1,4 miljoner kronor året innan. I årsredovisingen nämner byrån att:

”Resultatet för året är däremot temporärt sämre då fokus legat till stor del på nykundsbearbetning i linje med utvecklingen av erbjudandet. RBK ser fram emot att investeringen ska bära tydlig frukt under kommande år.”, och understryker ett ökat fokus på internationella uppdrag.  

Ser man till förhållandet mellan skulder och eget kapital fanns det också en sårbarhet. Det egna kapitalet uppgick till 1,3 miljoner kronor 2018 och skulderna på 6,3 miljoner kronor. I ett läge där verksamheten stannar av, som nu i coronakrisen, har det inte funnits tillräcklig kassa att betala av de löpande skulderna med. Något som också framgår i konkursansökan, som beviljades av Stockholms tingsrätt i dag den 14 april.

Enligt bokslutet för 2018 hade byrån, med kontor på Storgatan i centrala Stockholm, 9 anställda. 

”Grunden hänför att bolaget saknar medel för att reglera bolagets skulder. Bolaget bedöms därför vara på obestånd och detta bedöms inte vara tillfälligt”, skriver Mathias Wikström och Fredrik Linder i konkursansökan.  

De senaste åren har byrån jobbat med kunder som Comfort, Ålandsbanken, Doconomy, Gustavsberg, Pantbanken och Nordaq.

I ett mejl till Resumé skriver byråns vd Kajsa Öijerholm att den bakomliggande orsaken till konkursen är en betydande kundförlust i slutet av förra året som gjorde byrån sämre rustade för en global pandemi.

”Trots att ledningsgruppen redan förra året gick ned i lön och de två huvudägarna sköt till extra kapital ser marknaden nu för tuff ut för att fortsatt kunna driva byrån. Bolaget har därför arbetat för att kontrollerat avveckla verksamheten och har lämnat in en konkursansökan. 

Viktigast för ledningen har varit att kunna gå raka i ryggen och på bästa sätt ta hand om anställda, kunder och leverantörer i en mycket tråkig situationen. Förlusterna är inte större än att bolagets förhoppning är att kunna tillgodose alla fordringsägare. 

Det är såklart extremt tråkigt att en framgångsresa får ett så abrupt slut. Vi ser att detta drabbar flera i vår bransch och att det är stor oro bland många. För oss har det varit viktigt att ta hand om våra anställda, kunder och leverantörer och vi har jobbat hårt för att inte ställa till det för andra vilket i allt elände känns bra. Det är med stor sorg och många minnen som vi nu tar ner skylten.” 

 


Julia Caesar

Andreas Rågsjö Thorell

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetKonkurs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.