Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Edelman inleder dialog om klimatåtgärder – kritiseras av klimatorganisation

Publicerad: 10 januari 2022, 10:37

Richard Edelman, vd Edelman PR.

Edelman har granskat sina kunder och kommer under kommande veckor inleda samtal – och om man inte kommer överens om klimatåtgärder, skiljas åt. Men det är inte tillräckligt, menar organisationen Clean Creatives.


Ämnen i artikeln:

EdelmanKlimatkrisenHållbarhetShell

I november förra året meddelade PR-byrån Edelman en 60-dagars genomgång av sina kunder och deras klimatåtaganden. Detta kom efter att byrån, som är världens största, kritiserats av klimatorganisationer och aktivister för att bland annat ha jobbat med Exxonmobil, vars lobbyister har jobbat mot USA:s president Joe Bidens klimatagenda. Efter att Edelmans vd, Richard Edelman, försvarade samarbetet startade organisationen Clean Creatives hashtaggen #EdelmanDropExxon. I ett brev till byråns vd gick det att läsa följande:

”Edelman arbetar med företag som Exxonmobil, världens största oljebolag, Shell, och andra organisationer som förnekar klimatförändringar. Edelman gör mer för fossila intressen än någon annan PR-byrå i världen. Reklam för dessa förhindrar nödvändig lagstiftning och klimatlösningar. Greenwashing är ett allt för milt begrepp.”

Edelman lanserade då ett initiativ där man skulle fokusera på hållbarhet. Bland annat en kundgranskning.

Under ledning av Robert Casamento, global climate chair på Edelman, har man sedan dess granskat över 330 kunder, speciellt de tjugo som släpper ut mest växthusgaser. Granskningen har utgått ifrån IPCC:s rapporter, den ideella organisationen Carbon Disclosure Project, CDP, och IEA:s guide för netto-noll utsläpp 2050. 

Efter granskningen har man i stället infört ett antal klimatprinciper som ska följas i allt kundarbete. Bland annat ska man arbeta med kunder som arbetar mot netto-noll och Parisavtalet, som följer bästa praxis, sätter fakta och vetenskap först, och säkerställer en ansvarsfull övergång och ansvarstagande. 

Men Edelman har inte avslutat några kundrelationer efter genomgången, rapporterar Prweek. I stället kommer byrån genomföra samtal med sina kunder under kommande veckor.

– Världsekonomin genomgår en förändring och vissa har kommit längre än andra, men vi måste se till att alla kommer ikapp. Problemet har funnits ett tag, och vi kan inte bara fokusera på samma organisationer som förut, säger Casamento.

Det är bara tomma ord, menar klimatorganisationen Clean Creatives. Enligt organisationen måste Edelman sparka fossila kunder, sluta förhindra klimatlagstiftning, och lyfta fram ”sanna” klimatlösningar.

– Vi vet att Edelman kommer att pröva det klassiska PR-tricket att förvirra situationen, så vi vill göra detta riktigt tydligt: om Edelman vill bli pålitliga i klimatfrågor måste de släppa fossila bränslen, säger Duncan Meisel, Clean Creatives kampanjchef, i ett uttalande.

– Det innebär att avsluta allt arbete med kunder som utökar produktionen av fossila bränslen, bevarar klimatbedrägeri eller hindrar klimatlagstiftningen. Allt annat är greenwashing.

Enligt Meisel och Clean Creatives är det absurt att tro att olje-, kol-, och gasföretag skulle försöka sänka sina utsläpp. 

– Om de menade allvar med att gå över till ren energi hade de anställt ingenjörer, inte PR-folk, fortsätter Duncan Meisel.

Edelman menar å sin sida att de välkomnar höga krav. Som den största PR-byrån i världen, och en familjeägd sådan, har de blivit en måltavla, menar Richard Edelman. Att de dessutom genomför en årlig tillitsmätning, som 2021 visade att mer än hälften av människor inte litar på klimatkommunikation, är också något som sätter dem i rampljuset.

– Vi kommer att ha diskussioner med kunder om våra principer och vad vi tror är den bästa vägen framåt för alla företag, säger Edelman.

– De företag och institutioner som vi inte kan komma till en överenskommelse med kommer vi att skiljas från. Om vi ska vara en måltavla, vill jag också att vi ska vara ett ledande exempel.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.