måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Efter 14 år – Hans Bylund lämnar egna byrån

Publicerad: 29 januari 2021, 12:26

Reklambyrån Berntzon Bylunds grundare Joachim Berntzon och Hans Bylund.

Foto: Press

Lite mer än två år efter att Hallvarsson & Halvarson köpt Berntzon och Bylunds byrågrupp väljer medgrundaren Hans Bylund att lämna den självbetitlade verksamheten. ”Det finns ingen särskild orsak, mer än att jag lyssnar på mig själv”, säger han.

Ämnen i artikeln:

BerntzonBylundH&H Group

Julia V. Caesar

julia.v.caesar@resume.se


När creative directorn och medgrundaren Hans Bylund sammanfattar sina favoritminnen från tiden med reklambyrån Berntzon Bylund är ett av dem redan från företagets första andetag. Han minns tillbaka till 2007. 

– Jag minns när jag och Joakim Berntzon gick ut från vår förra arbetsplats Prime, med var sin dator under armen. Vi var modiga och kände att det var en fullkomlig självklarhet att det här var något vi skulle göra. 

På 14 år har duon byggt upp en verksamhet som omfattar 25 anställda i reklambyråbolaget. Enligt den senast tillgängliga årsredovisningen, från 2019, omsatte byrån 43 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat på cirka 500 000 kronor. 2018 såldes verksamheten, inklusive övriga bolag inom Berntzon Bylund Communications Group (Mindmakers, Socialminds och Wonderland), till H&H Group. 

När Hans Bylund officiellt lämnar BB Com Group den sista april innebär det även att alla formella band till verksamheterna klipps, då han enligt avtalet behöver sälja av sin andel när han lämnar H&H Group. 

– Jag har arbetat i reklambranschen i 30 år, men aldrig hunnit stanna upp och tänka efter. Nu känner jag att det är en bra tid att göra det. Det finns ingen särskild orsak, mer än att jag lyssnar på mig själv. 

Det är inte heller uttalat att Hans Bylund fortsätter arbeta inom reklambranschen, även om han poängterar att han gärna drar nytta av sina erfarenheter. 

Vilka är dina viktigaste lärdomar under åren med byrån?
– Att man måste vara otroligt ödmjuk inför det förtroende man får från sina uppdragsgivare. Men också att hela tiden vara förändringsbenägen. Man måste våga ompröva sig själv. En annan sak, som vi upptäckte redan första dagen som jag och Joakim arbetade ihop, är hur viktigt det är att vara prestigelös. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev