Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Efter Grand Prix i Eurobest – Petronella Panerus blir vd för Doconomys byrå Farm

Publicerad: 10 December 2020, 13:04

Petronella Panerus och Johan Pihl

I dag blev The 2030 Calculator belönade med grand prix i innovation under Eurobest. Bakom lösningen står Farm, en byrå sprungen ur Doconomy som tar fram digitala tjänster för företag som vill ta större ansvar för klimatet. Nu ansluter förre Åkestam Holst-chefen Petronella Panerus som vd för verksamheten.


Ämnen i artikeln:

DoconomyHållbarhetEurobest

Farm smygstartade verksamheten under sommaren 2020 och är en förlängning av Doconomys arbete med företag som vill utvärdera och lansera strategier för att reducera sitt klimatavtryck. Tanken är att Farm ska utveckla nya digitala koncept som baseras på Doconomys existerande tjänster och metoder.

The 2030 Calculator lanserades i augusti och riktar sig till varumärken saknar kapacitet att själva genomföra klimatpåverkande beräkningar på produktnivå. 

Målsättningen är att demokratisera och på längre sikt standardisera uträkningar av klimatpåverkan. Initiativet stöds av FN:s klimatsekretariat.

Farm är grundat av Johan Pihl och Mathias Wikström, tillsammans med ett antal före detta Doconomy-medarbetare, och nu står det alltså klart att Petronella Panerus blir vd för satsningen. Hon har jobbat inom NoA sedan 2013 och har under hösten lämnat över vd-stolen på reklambyrån Åkestam Holst efter fem framgångsrika år.

Hennes första utmaning blir att skapa en grundplatta som gör att Farm blir ett framgångsrikt företag med allt vad det innebär. Från kultur, människor och värderingar till kunder, ekonomi och en fungerande vardag.

– Inramningen är spännande, uppgiften är utmanande och människorna är de bästa tänkbara. Det känns också helt rätt att gå in i en annan kontext som handlar mer om att bygga från grunden än att förädla en redan fungerande verksamhet. Lite som att gå från att vara dirigent till barnmorska, säger Petronella Panerus till Resumé.

Farm utgörs av kompetenser inom både kommunikation och hållbarhet. Jacob Odqvist, Rasmus Keger och Marcus Nystrand kommer från Doconomy och Lisa Malmros kommer senast från Åkestam Holst. Tanken är att framför allt synergierna med Doconomy ska ge Farm en konkurrensfördel, där nya datadrivna insikter skapar grunden för service design.

Medan Doconomy utvecklat beräkningsmodeller och tjänster för att hjälpa konsumenter reducera sitt klimatavtryck har grundarna löpande haft en dialog med globala varumärken som vill öka transparensen kring sina produkters klimatpåverkan. Samarbeten kring 2030 kalkylatorn visar hur Farm kan översätta Doconomys metodik till nya innovativa verktyg, säger Johan Pihl om lösningen som under torsdagen belönades med Grand Prix i Eurobest.

– Ett Grand Prix i innovation är speciellt kul då det både visar på ett gott samarbete med Doconomy och svarar väl på Farms intention att med innovation accelerera företags möjlighet till omställning. Det är även häpnadsväckande kul då det är andra året i rad Doconomy vinner Eurobest Grand Prix i innovation.

Varför ska Farm ligga som ett eget varumärke när Doconomy i sig är så starkt. Är det ett rent affärsmässigt beslut?
 – Doconomy har varit mycket framgångsrika i sin kommunikation men verksamheten handlar om att tillhandahålla digitala verktyg för att nå klimatmålen. Med Farm så har Doconomy i princip flyttat ut sin inhouse-kapacitet för att möjliggöra för dem att fritt kunna arbeta med andra varumärken. Det blev ett steg för att möta det stora intresset kring transparens och påverkan. Synergierna mellan bolagen som skapar också en tydlig konkurrensfördel.

Farm är för tillfället i diskussion med ett 50-tal varumärken. Många amerikanska bolag använder redan kalkylatorn, där ibland Emeco, och i Sverige bland annat TRIWA och A Days March. Just nu utökas materialdatabasen från cirka 300 till över 10.000 vilket ger större möjligheter för beräkningar i flera produktkategorier.

Snart två år efter starten dag har Doconomy inlett samarbete med banker som motsvarar cirka 140 miljoner kortanvändare. Därtill kommer samarbetet med Mastercard globalt öka möjligheten för konsumenten att mäta, förstå, och reducera klimatpåverkan för sina köp. Visionen för 2021 är att samarbeta med över 100 banker globalt vad gäller att mäta klimatpåverkan i varje transaktion samt att fortsatt samarbete med Farm kring 2030 kalkylatorn. Målsättningen är att skapa en standard kring påverkansberäkningar på produktnivå, samt i rask takt öka varumärkens förmåga att redovisa påverkan för sina kunder.

Vilka är era största lärdomar efter två år med Doconomy?
– Svårigheten med att vara först. Vetskapen att vi skapat en ny marknad samtidigt som vi har en direkt skyldighet att leverera bra och relevanta tjänster för att hjälpa användare reducera sitt klimatavtryck, säger Johan Pihl och fortsätter:

– En annan tydlig lärdom är att det är kommunikation som motiverar förändring i beteende, vilket är exakt vad vi behöver nu, och även en direkt förklaring till varför vi lägger så stor vikt vid kommunikation på Doconomy. Problemet vi försöker lösa handlar om att skifta människors förståelse och hjälpa till att etablera en era av medvetenhet kring hur vår konsumtion påverkar planeten.

Utöver Doconomy som founding partner har Farm inlett samarbeten med Mateus, IM / Humanium, POOL, och WarChild. Farm är också i uppstartsfasen med två andra kunder med lansering under Q1 2021.

Ämnen i artikeln:

DoconomyHållbarhetEurobest

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.