Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Efter konkursen – nu ska deras startup hjälpa näringslivet räkna på utsläpp

Publicerad: 14 Juli 2020, 13:07

Doconomys två grundare Mathias Wikström och Johan Pihl.

Foto: Press

Det har varit en händelserik vår för Mathias Wikström och Johan Pihl, som gått från att driva reklambyrå – till att lägga all sin tid på fintech-bolaget Doconomy. Nu släpper bolaget en gratis kalkylator för koldioxidutsläpp, och uppmanar andra företag att dela sin data. ”Vi tror verkligen att det här har möjlighet att påverka”, säger Mathias Wikström.


Ämnen i artikeln:

DoconomyMathias WikströmJohan PihlRBK

Drygt tre månader har gått sedan den prisbelönta reklambyrån RBK Communications försattes i konkurs till följd av coronapandemin.

I en lång intervju med Resumé berättade vd:n Mathias Wikström om bolagskrisen, och på frågan om han och kollegan Johan Pihl skulle fortsätta att arbeta med Doconomy – som de båda grundat och som RBK gjort uppdrag åt – var svaret ”jag hoppas det, men vi får se hur allt utvecklar sig”. Men redan en månad efter konkursen var Mathias Wikström tillbaka på vd-stolen, den här gången för Doconomy. Johan Pihl är innovationschef. 

Sedan lanseringen 2018 har bolaget bland annat lanserat en banktjänst som ska hjälpa konsumenter att minska sin klimatpåverkan. Det är också kärnan i Doconomys verksamhet: att på sikt bidra till beteendeförändring för att skapa en hållbar livsstil. 

Nu tar Doconomy nästa steg, och lanserar en kalkylator för koldioxidmätning av produkter. Till en början riktar den sig till modeföretag som vill kalkylera miljöpåverkan av kläder, men på längre sikt ska den rikta sig till företag inom segmenten livsmedel, möbler och hemelektronik. 

– Vi har under två års tid undersökt möjligheterna för att hjälpa varumärken att mäta klimatpåverkan på produktnivå, då det är en så viktigt del av hur konsumenter ska förstå sitt eget avtryck. Det är tydligt att många varumärken vill vara mer transparenta men saknar direkta verktyg, säger Johan Pihl. 

Kalkylatorn släpps gratis under tisdagen och såvitt Mathias Wikström vet är det första gången en klimatkalkylator görs tillgänglig så öppet. 

Vad ligger affären i att släppa kalkylatorn gratis?
– I själva beräkningen är det ingen affär annat än att vi driver vår egen marknad. Ju fler människor som förstår och blir intresserade av sin påverkan, desto mer relevanta blir Doconomys övriga produkter och tjänster. Sen tittar vi också på att skapa en certifiering med hjälp av blockchain-teknik, som skulle kunna kosta någon slant, säger han.

Den nya kalkylatorn lanseras genom ett partnerskap med FN (UNFCCC). Den har utvecklats och verifierats i samarbete med bland andra revisions- och rådgivningsföretaget EY. 

– Vi tror verkligen att det här har möjlighet att påverka, givet att modiga företag vill ta ansvar och vågar redovisa sin data. 

Arbetet med Doconomy har gått snabbt fram, och inom företaget jobbar nu 26 personer – att jämföra med nio anställda på RBK innan konkursen. Trots att arbetet med fintech-bolaget skiljer sig åt mot att driva en reklambyrå ser både Johan Pihl och Mathias Wikström en direkt fördel med sin bakgrund. 

– Jag tror att en stor anledning till att vi har klarat expansionen så snabbt är att vi har så pass stora nätverk och inte bara rekryterar kopior av oss själva, utan hellre andra människor som också har andra nätverk, säger Mathias Wikström. 

Med den dramatiska våren i ryggen vill vd:n inte säga om det ena är bättre än det andra, men han trivs bra med att vara där han är nu. 

– Nu har jag och Johan jobbat länge, men den största lyxen är när han ringer. Då vet jag att nu kan det vara något jäkligt spännande på gång. Med Doconomy får vi driva och leva en verksamhet fullt ut till skillnad från när vi bara drev kommunikationen. Nu får vi ta de faktiska konsekvenserna. Det är jättekul. Det är som att äta schweizernöt till frukost, säger Mathias Wikström. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.