Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Efter Mercedes-avhoppet: ”Massa andra står i kö”

Publicerad: 30 Januari 2014, 15:27

Daniel Collin.

Foto: Pressbild.

Mercedes-Benz har varit ägare till Modeveckan sedan 2011, men väljer att hoppa av. Mediebyrån MEC sitter nu kvar med rättigheterna till Modeveckan inom sitt dotterbolag Media Support. MEC:s vd Daniel Collin tror inte att det ska bli något problem att få andra storföretag att hoppa på modetåget.


Ämnen i artikeln:

Daniel CollinAmerican ExpressMECModeveckanMercedes-BenzCanon

Daniel Collin uppger att rättigheterna till Modeveckan inte är någon  kostnad som ligger och tickar år för år, utan att det var en  engångskostnad.

Han är också säker på att det inte blir några svårigheter att få andra att hoppa på Modeveckan.

– Det här öppnar dörren för fler. Vi har under årens lopp haft andra som har knackat på dörren, säger Daniel Collin.

Modeveckan sker två gånger per år, en gång i januari, och en gång i augusti.

Daniel Collin menar att Sverige är erkänt duktigt inom mode och design och att många inom näringslivet har valt att haka på.

– Företagen är intresserade av att finnas med i det sammanhanget sedan ett antal år tillbaka, säger Daniel Collin.

Han  uppger att förutom Mercedes-Benz, som nu alltså har hoppat av, satsar  bolag som Canon, American Express och Toni & Guy på eventet, enligt  Daniel Collin.

– Vi står verkligen inte och faller med Mercedes-Benz, säger han.

Men sitter ni väl med svartepetter ? Ni blev av med Mercedez-Benz som kund och fick ansvara för Modeveckan?
–  Nej, det tycker jag inte att vi gör. Vi tvingas säga nej till  modeföretag för att det inte finns plats för alla. Vi är noga med vilka  vi väljer som kan gå in och sponsra Modeveckan, säger Daniel Collin.

Hur kan ni som mediebyrå bli trovärdig i att föreslå Modeveckan när ni själva äger rättigheterna i ett dotterbolag?
–  Vi är noga med att berätta vad rättigheterna ligger. Vi vill inte i  efterhand få kommentarer á la jaha det var därför ni föreslog det, säger  Daniel Collin.

Han vill inte uppge hur mycket MEC har investerat i  Melodifestivalen, men hävdar att MEC inte har så stort vinstintresse  kring Modeveckan.

– Jag ser snarare Modeveckan som en möjlighet att visa att mediebyråbranschen är en bransch i förändring, säger Daniel Collin.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.