Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Efter tunga året – Garbergs presenterar urstarkt 2021: ”Ökat tempot”

Publicerad: 6 juli 2022, 13:30

Mehrnaz Bejne tog över som vd på Garbergs i mars 2019.

Foto: Anna Hugosson

Nya kunder som Lidl och Arboga i kombination med ett tajtare team ledde till att Garbergs under 2021 nådde en vinstmarginal på hela 35 procent.


Ämnen i artikeln:

BokslutGarbergsToppnyheter

När Garbergs presenterade sitt bokslut för 2020 pekade kurvorna brant nedåt. Byråintäkten hade sjunkit från 40,1 till 29 miljoner kronor och vinstmarginalen var halverad. När siffrorna för 2021 nu blivit officiella står det klart att den anrika byrån återigen har fått upp farten.

Byråintäkten landade på 40,2 miljoner kronor, detta samtidigt som man på senare år minskat personalstyrkan med 30 procent. Intäkten per anställd har alltså gått upp rejält, från att under andra halvan av 10-talet legat mellan 1,1 och 1,4 miljoner kronor landade den 2021 på hela 1,8. Att man lyckats öka intäkten per inställd innebär att vinstmarginalen gått från sju till 35 procent, vilket är det bästa byrån presterat på många år. Det är även bland de högsta vinstmarginalerna i hela den svenska byråbranschen.

Garbergs-vd:n Mehrnaz Bejne, som tog över positionen våren 2019, berättar att de haft ett intensivt år med efterfrågan från både nya och befintliga kunder. Bland kunderna de fick in 2021 finns bland annat Lidl, Skansen, Arboga och Ragn-sells.

– Vi har blivit väldigt mycket bättre på att jobba med marknadsföringen av oss själva, inte minst på Linkedin. När vi fått ut så mycket jobb som vi fått tror jag andra kunder ser det och får upp ögonen för oss, berättar hon.

Att byråintäkten gått upp så mycket i jämförelse med 2020 menar Mehrnaz Bejne med att de då hade en betydande överkapacitet. Då var de 27 anställda och förra året 22, i dag jobbar 29 personer på byrån.

– Det ökade tempot från både nya och gamla kunder har inneburit att vi snabbt kom upp i en annan typ av intäktsnivåer. En annan förklaring är att vi blivit mer sparsamma med heltidsanställda specialistkompetenser, i dag har vi exempelvis ingen intern byråproducent utan plockar in det i de projekt som behövs.

Garbergs har på senare år ömsat skinn med en delvis ny ägarkonstellation och nya medarbetare. Resumé har tidigare rapporterat om att byrån kring 2018 led av interna splittringar mellan medarbetare och ledningsgrupp. Efter att i mitten av 10-talet ha satsat på flera olika områden – från designbyrån Open Studio till skivbolaget Stereo Stereo – har de på senare år samlat allt i ett bolag under Garbergs flagg. Mehrnaz Bejne menar att det beslutet lett till ett ökat fokus och mer tid till kunder. Sedan 2019 består ledningen av Mehrnaz Bejne, Sandra Gidlund, Johan van der Schoot och Joakim Landin.

– Det tar tid att driva flera olika bolag. Vi delägare är alla aktiva i det dagliga arbetet och när allt nu ligger under samma tak får vi en bättre översikt och kan ägna all tid åt våra kunder.

Har ni i den nya ägargruppen ”landat nu”?
– Absolut, det tar alltid lite tid att driva igenom förändringar. Nu är vi en sammansvetsad jämställd delägargrupp som trivs väldigt bra med varandra och kompletterar varandra. Tillsammans med våra medarbetare känns det otroligt bra.

Samtidigt som de nu presenterar starka siffror rent ekonomiskt har Garbergs på senare tid även fått flera utmärkelser. I Månadens kampanj har de redan fått dubbelt så många poäng som under 2020 och både i år och förra året prisades de med en 100-wattare, dels för Jula och dels för Ramboll.

– Ett bra tempo hos kunderna innebär fler chanser att göra bra jobb och därmed vinna priser. Därtill är kulturen och stämningen på byrån, trots pandemin, väldigt bra. Utöver ett par rekryteringar är vi samma gäng nu som under det lite tuffare 2020, att lyckas med en sån vändning är något som gör oss sammansvetsade.

Hur har 2022 sett ut hittills?
Ta i trä så håller samma tempo i sig. Vi har anställt nya medarbetare och fått in både Snapchat och Mekonomen tillsammans med ytterligare ett par kunder. Trots orosmolnen i omvärlden ser jag positivt på den närmsta tiden och vi fortsätter att växa.

En rörelse vi sett de senaste åren är att många byråer blir en del av större nätverk och konstellationer. Utvecklingen är ett resultat av att många marknadschefer uttryckt en vilja om att arbeta med färre externa parter. Tillsammans med Volt är Garbergs i dag en av få större reklambyråer som fortfarande står på egna ben.

Hur ser du på konkurrensen från nätverken och de breda erbjudanden de har till kunderna?
– Den är självklart stentuff men jag ser det som en stor fördel att vi äger oss själva. Det innebär att det aldrig är långtifrån beslut till handling och att det inte är någon som sitter i USA och dikterar våra villkor. Garbergs styrka ligger i långsiktiga koncept som bottnar i en tydlig strategi. Det är exakt vad många kunder är ute efter och även om vi inte har samma muskler som en del andra är det ett brett erbjudande som bevisligen står sig starkt. 

FAKTA/Garbergs 2021

Omsättning: 75,4 Mkr (51,1)

Byråintäkt: 40,2 Mkr (29)

Rörelseresultat (EBIT): 14,2 Mkr (2,1)

Rörelsemarginal (räknat på byråintäkt): 35 procent (7)

Anställda: 22 (27)

Utdelning: 8,6 Mkr (0)

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BokslutGarbergsToppnyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.