Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Efter värvningarna: Hill+Knowlton Sverige storsatsar på public affairs

Publicerad: 22 april 2022, 11:59

Emmy Henriksson, Jessica Hjälmered, Jessica Bissmark, Ulf Mårtenson och Åsa Mogerud.

Foto: Hill+Knowlton Strategies Sverige

Hill+Knowlton Sverige passar på under valåret och satsar på sitt public affairs-erbjudande. I teamet ingår tidigare politiska presschefer och moderata tjänstemän. ”I dag är det svårt att inte förhålla sig till politiska beslut, oavsett bransch och affär. Vi som byrå blir skarpare när vi har medarbetare som förstår de mekanismerna,” säger Jessica Bissmark, vice vd.


Ämnen i artikeln:

Public affairsNyheter

Innan Åsa Mogerud blev vd på Hill+Knowlton Strategies var hon kundansvarig och ansvarig för byråns erbjudande inom corporate communications och public affairs, och innan dess satt hon som politisk sakkunnig i moderata statsministern Fredrik Reinfeldts stab. I början av året rekryterades också Jessica Bissmark, tidigare public affairs-chef på Klarna och presschef för Centerpartiet, som vice-vd till HK. Även Jessica Hjälmered med bakgrund som tjänsteman i Moderaternas ledningsstab, värvades nyligen till HK som senior kommunikationsrådgivare.

Och satsningen inom public affairs fortsätter, nu genom att tillsätta en ansvarig för public affairs och hållbarhet och satsa på ett PA-team.

– Med Almedalen, det stundande valet och att Sverige blir ordförandeland i EU den 1 januari 2023 ser vi en ökad efterfrågan, därför stärker vi nu vårt erbjudande och växer teamet på den svenska marknaden, kommenterar Åsa Mogerud.

LÄS OCKSÅ: Miltton köper public affairs-byrå: ”Rådgivning kring valåret överskuggar allt” 

 – I dag är det svårt för ett bolag att inte förhålla sig till politiska beslut och samhällsförändringar, oavsett bransch och affär. Titta exempelvis på de varumärken som gått snett i sin kommunikation kopplat till Rysslands invasion av Ukraina, där finns exempel på bolag som läst samhällsandan helt fel och då också agerat fel, vilket lett till en medial krishantering och mest troligt interna ifrågasättanden. Vi som byrå blir skarpare när vi har medarbetare som förstår de mekanismerna, säger Jessica Bissmark.

I teamet som ska leda PA-erbjudandet ingår förutom Åsa Mogerud, Jessica Bissmark och Jessica Hjälmered även Emmy Henriksson och Ulf Mårtenson. Emmy Henriksson är kommunikationskonsult med styrelseuppdrag hos Socialdemokraterna, och Ulf Mårtenson är senior rådgivare och har varit kommunikationschef på Stadsrådsberedningen under Göran Persson (S). 

– Vår globala kompetens inom Hill+Knowlton-familjen där vi kan bistå med politiska analyser och verktyg på över 40 marknader adderar ytterligare värde. Trender är ofta globala, det ger oss ett försprång, vilket i sin tur gynnar våra kunder, säger Åsa Mogerud.

– Under 2022 har vi flera spännande kundprojekt inplanerade liksom aktiviteter i Almedalen, en arena som är ännu viktigare i dag när vår demokrati hotas på ett sätt som vi inte sett på väldigt länge, avslutar Jessica Bissmark.

LÄS MER: Här är den politiska hemvisten för 222 pr-konsulter på byråerna
LÄS MER: Från pr-varuhus till specialiserade pa-butiker – så har byråernas affärer gått skilda vägar 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Public affairsNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.