Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Egmonts byråer ökade omsättningen med nära 30 procent

Publicerad: 16 mars 2022, 09:46

Egmont gjorde ett rekordår under förra året där omsättningen ökade med 4,9 miljarder till 21 miljarder kronor. Koncernens byråaffär växte med lönsamhet: ”Väldigt starka positioner inom respektive nisch”, säger affärsomårdeschefen Magnus Ljung Zethelius till Resumé.


Ämnen i artikeln:

NyheterEgmontIngagerOktoKlintberg NiléhnKAN

Byråverksamheten och affärsområdet Agencies, som tillsammans med Media ingår i dotterbolaget Story House Egmont , växte starkt under fjolåret. Omsättningen ökade med nästan 30 procent till 336 miljoner kronor (261 mkr). Även rörelseresultatet (EBIT) ökade, med nästan 20 procent till drygt 46,6 (39 miljoner kronor).

– Vi ser fortsatt att byråaffären växer bra och bidrar i allt högre grad både till Egmonts tillväxt och resultat, säger Magnus Ljung Zethelius, director agencies, på Story House Egmont till Resumé.

Egmonts svenska byråportfölj utgörs i dag av fyra byråer: Meta-specialistbyrån Ingager, digitala fullservicebyrån KAN, varumärkesbyrån OKTO, och contentbyrån Klintberg Niléhn. Bland övriga bolag inom affärsomårdet återfinns Belong Agency, Markedspartner s360 (Danmark) samt Sempro i Norge.

De senaste åren har Egmont genomfört en medveten satsning på nya verksamheter som kan komplettera mediaaffären. Satsningen på byråer är exempel på en sådan strategi där koncernen de senaste åren byggt sin portfölj av entreprenörsdrivna byråer i olika discipliner.

– De senaste årens utveckling som följt av pandemin har krävt en särskilt stor omställning som har påverkat alla våra verksamheter, inklusive byråerna. Vi jobbar kontinuerligt med att säkra att vi är attraktiva och relevanta för både våra kunder och för våra anställda, vilket har krävt en större omställning i en situation där personal i högre grad har jobbat hemifrån och där kunder har accelererat sin digitala omställning, säger Magnus Ljung Zethelius.

Tittar ni efter fler förvärv under 2022?
– Vi har skapat en grupp av attraktiva byråer med väldigt starka positioner inom respektive nisch och tittar löpande på möjliga förvärv som ytterligare kan stärka bolagens position. Det kommer vi fortsätta med även under 2022.

Vad ser ni som era största utmaningar under 2022?

– Världen har blivit väsentligt mer osäker i spåren av både pandemi och ett europeiskt krig och ingen kan förutspå hur ekonomin utvecklas under kommande år. För vår del innebär det att vi måste vara förberedda på alla scenerier. I detta läge är det naturligtvis en extra stor fördel att vara en del av Egmont som tack vare vår ägarstruktur kan vara långsiktiga och uthålliga.

Årsredovisningarna för de enskilda byråerna årsredovisningar är ännu inte offentliga. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.