Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Emakina DBG är Pensionsmyndighetens nya reklambyrå

Publicerad: 2 April 2020, 12:24

Emakina DBG gick i kamp med ANR BBDO, Nosy, Prime och JMW vinnande ur Pensionsmyndighetens upphandling.


Ämnen i artikeln:

PensionsmyndighetenEmakina DBG

Emakina DBG är Pensionsmyndighetens nya reklambyrå, det står klart efter att myndigheten slutfört sin upphandling. Med i upphandlingens slutfas var fem byråer: ANR BBDO, Nosy, Prime Weber Shandwick, JMW Kommuniktion och Emakina DBG.

Upphandlingen gäller de närmsta två åren med möjlighet till förlängning på två ytterligare år. Byråerna, som till en början var 13, bedömdes på tre punkter: pris, ett fiktivt uppdrag och en muntlig presentation. Uppdraget har ett uppskattat värde på mellan tre och fyra miljoner, inklusive både byråarvode och produktionskostnader. Pensionsmyndigheten har tidigare jobbat med Nosy som bland annat satsat på ett reklamkoncept där myndigheten på ett tydligare sätt försöker äga färgen orange. Inom ramen för den nya upphandlingen ska Pensionsmyndigheten satsa på en något mer digitalt inriktad kommunikation.

– Det jag tycker att Emakina DBG gör är att de erbjuder en bra traditionell byråkompetens samtidigt som de kan tillfredsställa våra digitala behov, säger Pär Ahrling, enhetschef för extern kommunikation på Pensionsmyndigheten.

Upphandlingen, som leddes av byråvalskonsulten Gunilla Bergh, genomfördes innan coronaviruset blev en faktor men Pär Ahrling medger att det är någonting som kommer att få inverkan på myndighetens kommunikation.

Emakina DBG jobbar sedan tidigare med bland annat Blocket, Norrmejerier, Umeå Energi och Einar Mattson.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.