Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Emperial och People People People satsar på välgörenhet

Publicerad: 20 december 2021, 13:51

My Söderholm (Emperial), Janna Hellerup (En Frisk Generation) och Christian Albinsson (People People People/Oh My)

Musikmediebyrån Emperial och byrånätverket People People People ska få fler företag att få upp ögonen för En Frisk Generations arbete: ”Vi ska skapa långsiktiga initiativ, inte de tomtebloss som vi ofta ser i dag”, säger Oh My-grundaren Christian Albinsson.


Ämnen i artikeln:

My SöderholmChristian AlbinssonPeople People PeopleCSR

Den ideella föreningen En Frisk Generation vill inspirera barn och vuxna till att leva ett mer aktivt och hälsosamt liv. Organisationens beskyddare är H.K.H Prins Daniel och nu engagerar sig även entreprenören My Söderholm med musikmediebyrån Emperial samt byrånätverket People People People i projektet. Med konceptuell kommunikation och bättre paketering ska En Frisk Generation nå fler företag. 

– Det finns i dag ett växande intresse för frågan i näringslivet. I våra kontakter med företagen upplever jag att de sätter ett större värde i att driva samhällsnytta samtidigt som rapporter om barns allt sämre fysiska och psykiska välbefinnande får större uppmärksamhet. Många företag vill vara med, men vi behöver bli mer proaktiva, inte minst genom kommunikationsinsatser, säger Janna Hellerup, generalsekreterare för En Frisk Generation, till Resumé.

Christian Albinsson (Oh My:s byrågrundare) tycker att mycket av kommunikationen kring CSR-initiativ där näringslivet möter idrottsrörelsen ofta stannar på en floskelnivå, trots att samhällsinitiativ blivit en allt mer central del av sponsringskategorin under de senaste åren.

– Jag tror att vi har möjlighet att göra skillnad. Tanken är att vi ska skapa långsiktiga och bestående initiativ, inte de tomtebloss som vi ofta ser i dag. Trycket bland medarbetarna ute på företagen för att driva sociala projekt växer.

En Frisk Generation ska binda samman offentlig sektor, näringsliv och individuella eldsjälar i syfte att (enligt programförklaringen i pressmeddelandet) ”höja lägstanivån i vårt samhälle”. Det första projektet som går live inom ramen för samarbetet är ”Jämställd mat” där People People People, Emperial och En Frisk Generation ska ta fram kampanjer tillsammans med ett livsmedelsföretag. Tanken är att kampanjerna ska skapa genomslag för frågorna och väcka debatt. 

– I den medelklassmiljö i Halmstad som jag själv växte upp i förstod jag inte att jag inte hade samma förutsättningar som många av mina klasskompisar. Att få bra mat på bordet och komma in i idrotten. Det här är en fråga där vi alla måste bidra för att åstadkomma förändring. Jag ser en fantastisk potential i att En Frisk Generations arbete ska nå ut bredare och större, i hela landet, säger Christian Albinsson.

Kontakten mellan Janna Hellerup och Christian Albinsson togs under Handbolls-EM i Sverige 2020. Byrågrundaren var imponerad av organisationen arbete, men tyckte de var för dåliga på att kommunicera insatserna.

– Vi ser att de flesta barn slutar med idrott i 8–9-årsåldern. Det är en alarmerade utveckling sett till vilket stöd som idrotten kan bidra till när det kommer till att forma ungdomar. Stillasittande får stora konsekvenser både för individen och samhället. Vi behöver få ett större genomslag så att fler får upp ögonen för vårt arbete. 

My Söderholm som nyligen lämnade Social Minds för att starta upp musikmediebyrån Emperial har själv upplevt att idrotten gav henne mycket stöttning under uppväxten. 

– Jag var mobbad en väldigt stor del av min ungdom och jag kan säga att hästsporten räddade mig. I dag tror jag att situationen för utsatta barn i skolan delvis har blivit värre när mobbingen har flyttat ut på nätet, till sociala medier. Med tanke på det jag har varit med om så brinner jag extra mycket för att motverka psykisk ohälsa.  

Trots att En Frisk Generation har bedrivit sin verksamhet under ett decennium så har organisationen aldrig gjort några större kommunikationsinsatser tidigare.

– Men nu är det ett bra läge att börja. Det finns ett uppdämt behov och vi kan visa effekten av våra insatser genom forskning. 

En Frisk Generation har låtit forskare vid Karolinska institutet undersöka arbetsmetoden och det visar sig att insatsen ökar både den fysiska och psykiska hälsan, skapar starkare familjerelationer, förbättrad integration och tryggare bostadsområden. Undersökningen visar bland annat att bara två av tio barn rör sig tillräckligt, dessutom äter de inte tillräckligt med grönsaker och frukt. Forskningsrapporten ska ligga till grund för kommunikationen gentemot potentiella partnerföretag. 

En Frisk Generations arbete handlar om att inspirera till en mer hälsosam livsstil med fokus på rörelse och bra matvanor. People People People och Emperial kommer att engagera sig både ideellt och som leverantör till organisationen. Tanken är att föreningen, genom att ta hjälp av byrånätverket, ska kunna vässa sitt erbjudande mot sponsorer och erbjuda skräddarsydda koncept och kampanjer tillsammans med föreningens partnerföretag, organisationer och kommuner. Strategin är att kontinuerligt producera innehåll på långsiktig basis.

Genom samarbetet med Emperial och People People People ska En Frisk Generation förtydliga paketeringen och skapa konceptuell kommunikation med hantverkshöjd där byråerna bjuder på många medarbetare och timmar. I dagsläget har organisationen omkring 30 partnerföretag, de största är Mekonomen och Postkodsstiftelsen.

– Vi hoppas att komma in på fler stora bolag. Ytterst krävs det kommersiell bäring för att vårt arbete ska göra skillnad på sikt. Jag tror att en nyckel är att prata om sport som samhällsförändrande kraft på ett tydligare sätt, säger Janna Hellerup.

Christian Albinsson:

– Idrotten får enligt mig inte tillräckligt plats i det politiska samtalet. Ur en integrationsaspekt har sporten visat sig ha en avgörande betydelse. Partiledarna pratar om hårdare straff, men inte om idrotten som en kulturyttring som gör konkret skillnad. Här finns det mycket opinionsbildande arbete att göra.

Inom ramen för samarbetet har Emperial kopplat samman kända artister som ska framföra en specialskriven låt som uppmuntrar unga att röra på sig. Låten kommer att användas i all marknadsföring, bland annat genom innehåll som ska publiceras på Tiktok. 

– Vi försöker att skapa en kommunikation som kan prata direkt till målgruppen, där den befinner sig. Låten kommer att vara en grundbult i kommunikationen. Förhoppningsvis kommer det att bli en hit som streamas mycket, säger My Söderholm.

Christian Albinsson och Janna Hellerup är överens om att kommunikationen varit för otydlig och spretig. Ett namnbyte är inte uteslutet framåt.

– Med en tydligare paketering kommer det bli enklare att göra insatser och kampanjer tillsammans med organisationer och företag som får genomslag. Ju fler kommuner, företag och organisationer som sluter upp desto fler kommer vilja associeras med oss.

Musikvideon och låten kommer förutom att kommuniceras som content även att spridas genom artisternas PR. Enligt En Frisk Generation är ett stort, icke namngivet telekombolag klar för satsningen.

Vilken typ av kommunikation kan vi vänta oss?
– Det ska ligga i linje med varumärkenas rådande kommunikationsstrategi. Där är ”Jämställd mat” ett bra exempel på en fråga som är helt relevant att driva för partnerföretagen. Vi ser en trend där CSR alltmer blir en del av affärsmålen, där vi vara med och synas, säger Janna Hellerup.  

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.