Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Engage marketing utvecklar erbjudandet – ska bistå i mediebyråupphandlingar

Publicerad: 6 Februari 2020, 10:06

Gunilla Bergh, vd på Engage marketing, tillsammans med Christina Wihlner Lentell.

Byråvalskonsulterna Engage Marketing breddar verksamheten till att även inkludera mediebyråer. Ansvarig för det nya erbjudandet blir Christina Wihlner Lentell.


Ämnen i artikeln:

Gunilla BerghEngage Marketing

De senaste åren har de allra flesta mediebyråer utvecklat sina erbjudanden långt bortom medieköp. Utvecklingen har skett samtidigt som många annonsörer flyttat delar av medieköpen innanför de egna dörrarna.

För att svara upp mot utvecklingen och mediebyråernas förändrade roll väljer nu byråvalskonsulterna Engage Marketing att bredda sitt erbjudande till att även inkludera mediebyråupphandlingar. Ansvarig för det nya erbjudantet blir Christina Wihlner Lentell som tidigare jobbat på bland annat Mediaegde:cia, Carat, M-Brain och McCann.

– Upphandling av mediebyråer kräver en gedigen kompetens och erfarenhet ifrån branschen. Jag är därför otroligt glad över att Christina Wihlner Lentell valt att ingå i Engage Marketing. Christina har en lång erfarenhet som konsult på byråsidan varav åtta år i ledande positioner på mediebyrå, säger Gunilla Bergh, vd på Engage Marketing, i ett pressmeddelande.

Enligt Christina Wihlner Lentell har branschutvecklingen lett till att annonsörer i upphandling av mediebyrå behöver titta bortom enbart mediepriser, något som enligt henne lett till frustration bland mediebyråerna. De menar även att tidigare avtal inte uppdaterats för att följa utveckling.

– Strategisk höjd, skicklighet i förhandling, kreativ medieplanering och kunskaper i martech och analytics bör väga tungt i valet av mediebyrå. Nyckeln till ett bra samarbete ligger naturligtvis också i att matcha byråns kultur och värdegrund med kundens, berättar hon i ett pressmeddelande.

Enligt Gunilla Bergh beror inte bolagets breddning på ett minskat antal kreativa pitcher. Hon berättar att bolaget ligger stabilt på mellan 20 och 30 upphandlingar. Samtidigt visar Engage Marketings senaste bokslut att omsättningen mellan 2017 och 2018 minskade med 200 000 kronor, från 5 till 4,8 miljoner kronor.

– Däremot ser vi att kunder i upphandling i allt högre utsträckning vill veta hur byråerna tänkt samarbeta över disciplinerna. Där spelar mediebyråerna en central roll, i nuläget känner de att de inte kommer till tals tillräckligt tidigt och att deras kompetenser inte tas hand om på ett bra sätt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.