Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Essen gick stärkta ur pandemin – är större än någonsin

Publicerad: 30 juni 2021, 13:07

Vid sidan av en toppnotering gällande omsättning prisades varumärkes- och designbyrån Essen även i Årets byrå.


Ämnen i artikeln:

Essen

När boksluten för Sveriges kommunikationsbyråer nu inkommer till Bolagsverket står det klart att pandemin slagit hårt mot somliga medan andra kommer ur den stärkta. En av byråerna i den sistnämnda kategorin är varumärkes- och designbyrån Essen. Den 21 man starka byrån lyckades under 2020 öka sin omsättning till all-time-high på 42,6 miljoner kronor (36,7) och byråintäkten till 33,4 miljoner kronor (30,2). Effekten blir ett EBIT-resultat på hela 11,8 miljoner kronor (9,4).

– Vi är nöjda med det gångna året. Väldigt nöjda sett i ljuset av att nio månader präglades av stor osäkerhet i vår omvärld. 2021 har visat prov på att föregående års trend håller i sig och vi ser fram emot höstens förväntade temperaturhöjning, säger byråns vd Alex Holmén i ett pressmeddelande.

Förra året jobbade byrån med stora projekt för bolag som Danbury, Fagerhult och Draken. Förra året vann de för andra året i rad även pris som Årets byrå i kategorin stora varumärkes- och designbyråer. Under 2020 lanserade de även ett fjärde affärsområde med fokus på bolag vars affärsidé går ut på att lösa samhällsproblem.

Essen har sedan 2017, då de nådde bottennotering i både omsättning och vinstmarginal, återhämtat sig rejält och nära nog dubblat sin omsättning. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Essen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.