Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

F&B första byrån i världen med global jämlikhets-certifiering

Publicerad: 8 November 2019, 08:34

Forsman & Bodenfors ordförande Anna Qvennerstedt.

The 3% Movement tilldelar Forsman & Bodenfors sitt jämlikhetscertifikat på global nivå – som första byrå i världen. Processen har tagit flera månader.


Ämnen i artikeln:

Anna QvennerstedtJämställdhetForsman & Bodenfors

The 3% Movement instiftades på den amerikanska marknaden 2012 som en konsekvens av att endast tre procent av alla creative directors i den amerikanska byråvärlden var kvinnor. Bakom initiativet står kreatören och branschprofilen Kat Gordon.

Rörelsen syftar till att driva förändring i branschen och i dag har andelen kvinnliga kreativa chefer i USA stigit till 11 procent. The 3% Movement:s verksamhet består bland annat av en årlig konferens, ett certifieringsprogram, ett digitalt community och en stipendiefond.

Certifieringen ska uppmuntra byråers insatser på området representation och mångfald. För att tilldelas certifieringen tittar The 3% Movement bland annat på byråns balans mellan män och kvinnor på ledande positioner, möjligheten till föräldraledighet, arbetet med mångfald, lönestrukturen, hur många bidrag från kvinnor respektive män som skickas in till tävlingar och policyn gällande sexuella trakasserier.

Byråerna som vill ingå i programmet skickar in sin information och personer från The 3% Movement är sedan närvarande på arbetsplatserna för att se hur de möter upp mot kriterierna genom intervjuer och observationer. De anställda har också möjlighet att komma med anonym feedback via en extern digital plattform. Efter utvärderingen tilldelas byrån en viss grad av certifiering samt riktlinjer och förbättringsåtgärder. Var tredje år ska byråerna ansöka om att behålla sin status.

Forsman & Bodenfors New York-kontor har sedan tidigare certifieringen på den amerikanska marknaden tillsammans med byråerna VMLY&R, 72andSunny, Possible och Swift. Nu tilldelas alltså F&B certifikatet på global nivå, som första byrå i världen. Processen att bli godkänd, som startades på byråns egna initiativ, har tagit flera månader. The 3% Movement jobbade tätt med Forsman & Bodenfors kontor i Göteborg, Stockholm, Shanghai, Singapore, Toronto, Montreal, och New York.

– Byrån präglas av en kultur som värdesätter snällhet, jämställdhet, samarbete och en kreativ organisation som säkerställer att alla får komma till tals vid bordet. Forsman & Bodenfors inkluderande kreativitet i världsklass säger väldigt mycket om kulturen som skapade den, säger The 3% Movements grundare Kat Gordon i en kommentar.

Anna Qvennerstedt har som global ordförande för Forsman & Bodenfors följt processen på nära håll:

– 3% Movement har tidigare enbart certifierat amerikanska byråer men vi tyckte att det vore intressant att titta på oss som globalt kollektiv och det höll de med om. I Sverige har vi gjort undersökning med Add Gender tidigare, men här fick vi en chans att djupa ner ytterligare och använda samma mätverktyg över hela byrån. Vi vill ju förstås att alla som jobbar här ska ha samma möjligheter och att allas röster ska höras. Så vi tänkte att detta är ett sätt för oss att lära oss mer om hur vi kan bli ännu bättre som arbetsplats. Hela byrån har blivit väldigt inspirerade av vårt New York-kontors mycket medvetna sätt att jobba med mångfald och inkludering. 

Vad betyder den här certifieringen för er?
– Det är ett fint och lite ovanligt erkännande eftersom det belönar kultur och människor, och det är ju fundamentet i hela F&B. Certifieringen känns som ett bevis på att vi är på rätt väg. Dessutom är det en mycket noggrann granskning av oss som arbetsmiljö och vi har också lärt oss mer exakt vad vi behöver förbättra och var. Men det är ju superkul att få veta att människor på F&B världen över trivs väldigt bra och känner sig sedda på sin arbetsplats. 

Hur har ni hittills kunna använda den för att särskilja erbjudandet på  den amerikanska marknaden?
– I USA är mångfald och inkludering mycket högt upp på dagordningen och byråbranschen i allmänhet är inte särskilt bra på det. Vi vill ju ha uppdragsgivare som delar våra värderingar och vi märker att de tilltalas mycket av vår medvetenhet i de här frågorna. 

I den fas Forsman & Bodenfors befinner sig i, globalt, hur högt på agendan är ert arbetsgivarvarumärke?
– F&B är förstås inte alls lika känt som varumärke på andra marknader som här i Sverige. Å andra sidan är det mycket sällsynt i till exempel USA med byråer som bryr sig om att anställda ska kunna vara föräldralediga och ha en vettig balans mellan jobb och privatliv. Vi märker också att allt fler intresserar sig för vårt sätt att jobba där vi inte håller på och rapporterar till varandra. 

Ert interna arbete är en sak. Hur bedriver ni de här frågorna konkret gentemot era kunder?
– En del av granskningen inför certifieringen är just hur vårt sätt att se på människor internt avspeglar sig i jobben vi gör. Här har man till exempel tittat på i vilken utsträckning vi jobbar med representation i kampanjer eller adresserar frågor kring exempelvis jämställdhet. Vi har ju en lång rad uppdragsgivare som också tycker att de här frågorna är viktiga. När det gäller jobben fick vi absolut högsta betyg i genomlysningen. 

Hur påverkar certifieringen er strategi på andra områden?
– Vår strategi har inte ändrats, vi vill bli en ännu bättre och mer rättvis arbetsplats och nu har vi fått ett antal tänkvärda tips på hur vi ska jobba framåt.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.