Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Flera stora byråer hoppade av Årets Byrå i år: ”Känns inte som en prestigefull tävling”

Publicerad: 17 mars 2022, 15:02

Regis vd Robert Skölfman anser att tävlingen speglar marknaden trots att merparten av de stora byråerna i Sverige inte är med i tävlingen.

En stor del av Sveriges stora byråer avstår från att delta i Årets Byrå – Forsman & Bodenfors är ett av bolagen som hoppat av från förra året. Flera byråledare uttrycker sig kritiskt mot hur tävlingen genomförs och menar att den är oseriös. ”Vi upplever att tävlingen varit väldigt slarvigt genomförd”, säger en chef på en av de större byråerna till Resumé.


Ämnen i artikeln:

RegiForsman & BodenforsDavid BorgBorg & OwilliSplay OneLe BureauIdentity WorksCuramando

Det har tidigare riktats kritik mot Årets Byrå och Regi som står bakom tävlingen. Kritiken har bland annat gått ut på att byråerna tävlar på olika villkor eftersom nätverksbyråerna ofta inte väljer sina kunder. Nu höjs också röster från byråer om att tävlingen inte är seriös.

I en kartläggning kan Resumé konstatera att 47 byråer i Sverige, där vardera byrå har över 50 miljoner kronor i omsättning, står utanför tävlingen. Bland dem finns sex stora byråer som hoppat av tävlingen från förra året, det är Forsman & Bodenfors, Splay One, Le Bureau, Identity Works, Borg & Owilli och Curamando.

Till grund för årets tävling ligger över 2 100 enskilda bedömningar från marknadschefer och kommunikationsköpare. Undersökningen omfattar omkring 40 frågor. ”Nöjd Kund Index”-delen bygger på 14 kriterier, från kreativitet och strategisk kompetens till digital förmåga, proaktivitet, affärsnytta och engagemang.

– Varför de större byråerna inte lämnar in tillräckligt med dataunderlag för att vi ska kunna göra en bedömning av dem är nästan något du måste fråga dem om. De kanske har sina egna studier och inte ser någon vinst i att delta. Man kanske väljer att avstå om man inte hamnar så högt upp, men det blir spekulationer. Vi jobbar för att få in fler byråer framöver, säger Robert Skölfman, vd på Regi.

Att det skulle handla om avhopp tycker han inte är korrekt återgivet:
– Jag vet att en del byråer inte är med varje år. Byråerna är med av olika skäl, en del gör uppehåll. Det kan säkert handla om avhopp i vissa fall, men i andra fall beror det på andra saker, så som omorganisationer eller andra anledningar till varför det inte är läge, säger han.

David Borg, partner och chef på Borg & Owilli la ut en bild på LinkedIn efter tävlingen. Där han uttryckte sig ironiskt mot tävlingen.

 – Det känns inte som en prestigefull tävling. Den är inte prioriterad hos oss, alla får ett diplom och det är inte intressant, säger han till Resumé men vill inte utveckla resonemanget.

I samband med att priserna i Årets Byrå delades ut, var Resumé i kontakt med Forsman & Bodenfors, där Lotta Davidsson skrev till redaktionen:

”Gällande Regi och Årets Byrå årliga bransch- och kundstudie, är det inget vi som byrå medverkar i. Hur vi kommit med på Agency Image är därav en fråga du får ställa direkt till Regi.”

En person i ledningen på en av de större byråerna säger att han upplever att tävlingen varit oseriös:

– Det som gjort att vi de senaste åren varit väldigt tveksamma och aktivt avstått från att vara med, har handlat om att vi upplever att tävlingen varit väldigt slarvigt genomförd. Det är väldigt detaljerad information som man ger och då kan det vara så att de ställer frågor om hur de upplever en enskild person på byrån. Jag har fått till mig att vi skulle haft en kvinnlig copywriter som skulle vara på ett visst sätt. Men vi har ingen kvinnlig copywriter, så då undrar man ju vem som har svarat på frågan. Det är uppenbarligen inte vår kund.

Enligt den anonyme personen har byrån förmodligen helt enkelt fått ta del av någon annan byrås kundsvar.

– Hela poängen är ju att vi ska utvecklas och kanske bli bättre och om jag då får feedback som inte stämmer, undrar jag förstås vad vi mer har fått till oss som inte stämmer. Det är dessutom väldigt mycket pengar för de här rapporterna. Då är det minsta man kan kräva att man får rätt svar, jag fick en ganska dålig förklaring. Vi tappade förtroendet för tävlingen och det hände lite andra grejer också. Anledningen till att det är lite känsligt är att alla känner alla. Men eftersom du frågar. Jag tror inte det är en slump att så många stora byråer som avstår. När det kostar så mycket pengar, då förväntar man sig att de har koll.

Ytterligare en anonym person i chefsposition säger att han inte tycker att tävlingen blir relevant när det också är en kundundersökning.

–Jag har svårt att tro att kundundersökningen blir helt relevant om kunderna också vet om att det blir ett pris. Jag är ganska säker på att kunderna ibland ger fördelaktiga betyg och jag är nog inte ensam i branschen att ha den känslan. Det är viktigt att få en bild av vad kunderna tycker om oss, men då tror jag att det blir mer relevant med en enskild kundundersökning. 

Robert Skölfman vill gärna tona ner tävlingsmomentet och kallar det för att de kvalitetssäkrar prestationen hos byråerna.

Vad betyder det för tävlingens legitimitet att så pass många av de större byråerna inte är med?
– Jag anser att även om någon av de större byråerna väljer att inte vara med, speglar de här utmärkelserna ändå marknaden som finns där ute, säger han.

Pratar ni med byråerna som inte längre deltar, om varför de inte gör det?
– Vi har dialog med alla, och vill man delta fullt ut så måste vi få förutsättningar för att få in ett tillräckligt brett underlag och ett visst antal svar. Vi bjuder in alla byråer som klarar kriterierna för att delta.

Ni har en ny kategori för nätverksbyråer inom media?
– Det var en diskussion som dök upp, eftersom det har diskuterats att det blir skillnad om man har valt byrån själv eller inte. Det var helt och håller insiktisbaserat. Mycket av det vi gör är baserat på insikt. Vi jobbar på på åt alla håll och vill att så många som möjligt deltar. Jag tror på ett ännu starkare deltagande nästa år, säger Robert Skölfman.

 

Byråer över 50 mkr i omsättning (2020) som deltar i Årets Byrå

Edisen

Eventyr

Doberman

Volt

The Amazing Society

Spotlight

PS Occasion

Kan Malmö

Nine Yards

Antrop

Pyramid

Bizkit Havas

Initiative

Mindshare

Publicis Media

UM

Context Media

Hear Mediabyrå

HowCom

NOKOBY

Scream

TBS

Viva Media

N365

Nexer

Awave

Le Pacte

Nine yards

Reaktion

Avaus

Byråer över 50 mkr i omsättning (2020) som inte deltar*

Forsman & Bodenfors

Splay One

Le Bureau

Identity Works

Borg & Owilli

Curamando

Nord DDB

Stendahls

Åkestam Holst

King

BBDO Nordics

Radon Creative

Acne

North Kingdom

Ingo

The & Partnership

Valentin Experience

Garbergs

Animal

Kreab

Prime

Hallvarsson & Halvarsson

Reform Society

Kekst CNC

Rud Pedersen

Springtime

Narva

Jung Relations

Gullers Grupp

Diplomat

Spoon

Oh My

Nyheter 365

OTW

Seventy

Kurppa Hosk

Familjen

Bold

Grow

Precis DIgital

Creuna

AKQA

Ingager

Noa Ignite

Iprospect

Isobar

Onemotion

* Resumé har tittat på byråer som ingår i vår årliga kartläggning av boksluten 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.