Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

FN i öppen brief till kreatörer – vill ha hjälp att stoppa coronaviruset

Publicerad: 25 Mars 2020, 13:49

FN-briefen går under namnet ”Global call to creatives”.

Foto: Getty Images

För första gången någonsin går FN ut i en öppen brief till kreatörer och byråer världen över. Syftet är att få hjälp att stävja spridningen av coronaviruset genom kommunikativa insatser.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetÅkestam HolstFN

Den öppna briefen från FN släpptes i helgen och riktar sig både till Google Assembly, det globala råd av kreativa byråer som anordnas av Google, samt till alla kommunikationsbyråer och olika slags kreatörer världen över. 

Briefen går under namnet ”Global call to creatives” och välkomnar både helt nya idéer, men också idéer som redan genomförts för andra uppdragsgivare men som har potential att stävja smittspridningen av covid-19. Genom initiativet hoppas FN kunna nå ut brett med viktiga budskap kring viruset och hur det bäst bekämpas, också till de grupper som organisationen vanligtvis inte når. 

FN uppmanar även byråer och kommunikatörer att engagera sina kunder i arbetet. 

I briefen skriver FN: 

”Ni har makten att förändra världen. Vi behöver hjälp att översätta viktiga budskap om folkhälsa – inte bara till olika språk – men till olika kulturer, communities och plattformar, för att kunna nå ut till alla, överallt. Vi behöver möta människor där de är, med en ström av nytt, innovativt innehåll som driver på det personliga beteende och det samhälleliga stöd som krävs i dag”. 

FN har identifierat sex nyckelområden för kreatörer att jobba med som i sig utgör sex ”minibriefer”, däribland personlig hygien, social distansering och att ta död på myter om viruset. 

Ta del av hela briefen här. 

Karl Wikström, strateg och copywriter på Åkestam Holst, satt förra året i Google Assembly, där de bland annat träffade den grupp som jobbar med kommunikationen kring FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Han är en av dem som fått briefen direkt skickad till sig. 

– Det visar verkligen att det är ett unikt läge, då de aldrig gjort något liknande tidigare, utan alltid selektivt vänt sig till vissa partners eller nätverk. Men det är bra att FN inser att de också har kraft i sitt varumärke att plocka upp idéer från hela världen, och använda dem för att göra skillnad lokalt, säger Karl Wikström i ett mejl till Resumé.

LÄS MER: Experterna: Så kan din byrå agera för att hjälpa kunderna genom coronakrisen 

Vad tänker du om att FN nu behöver hjälp från kommunikationsbyråer världen över för att stoppa spridningen av viruset?
– Jag tror inte det är en anledning till hybris för kommunikationsbranschen, utan snarare ett tecken på att vi alla behöver hjälpa till – både i egenskap av kommunikatörer och människor. Att ta individuellt ansvar och att utnyttja alla våra yrkeskompetenser för att stävja den här globala hälsokrisen, så att liv räddas och den ekonomiska smällen dämpas.

Tror du svenska byråer kommer vilja vara med och hjälpa till? Känner man ens till att den här briefen finns?
Det hoppas jag. Vi har redan börjat kolla på om lösningar vi tagit fram för kunder här i Sverige har potential att hjälpa till i andra länder.

– Däremot tror jag inte att briefen hamnat på så mångas radar än. Den släpptes under helgen, och har med största sannolikhet drunknat i nyhetscykeln kring Covid -19. Så det är viktigt att fler blir medvetna om den, så att bra idéer från svenska byråer kan göra skillnad i andra drabbade länder, fortsätter han. 

Kan kommunikatörer och/eller kreatörer spela en viktig roll i att stoppa spridningen av coronaviruset?
– Självklart. Vi ska så klart inte inbilla oss att vi är viktigast för att stoppa spridningen, i en tid när vårdpersonal, experter, tjänstemän och politiker arbetar dygnet runt, och ibland med fara för sina egna liv, med att hjälpa de drabbade och styra om hela samhället. Vi står i en oerhörd tacksamhetsskuld till alla som jobbar i pandemins frontlinjer.

Karl Wikström tror dock att rätt idé vid rätt tillfälle kan göra stor skillnad och avlasta hårt ansatta samhällsresurser. 

LÄS MER: Coronaviruset ökar trycket hos pr-byråerna: ”Många företag hamnar i etiska dilemman”

– Kommunikation kan absolut spela en liten men avgörande roll i att rätta till missuppfattningar, skapa solidaritet och sammanhållning, och mobilisera människor att tillsammans göra sitt bästa för att hjälpa varandra. 

– Det tycker jag till exempel man kan se just nu i budskapssvängningen från fokus på risken att du själv kan bli svårt sjuk av corona-viruset (en liten risk för många), till risken att du kan bli en symptomfri smittospridare, och därmed omedvetet försätta andra människor i fara, vilket risken är mycket högre för. Att vi bättre ändrar människors beteenden genom att få fler att inse att de kan göra andra människor i sin närhet dödligt sjuka utan att veta om det.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.