Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 14 augusti 2015, 10:44
Niclas Fröberg, grundare och vd för Tre Kronor
Foto: Björn Elgstrand
Tre Kronor Media och Reklam gjorde en förlust på drygt 2,8 miljoner kronor under 2014. Detta på grund av investeringar i personal och digitala satsningar. Vd Niclas Fröberg ser ljust på bolagets framtid.
Enligt det färska bokslutet ökade mediebyrån Tre Kronor sin omsättning med knappt sex procent till 556,0 (525,3) miljoner kronor. Byråintäkten ökade till 38,6 (36,3) miljoner kronor, men rörelseresultatet minskade till -2,8 (0,2) miljoner kronor. Koncernen Tre Kronor gick dock plus med ett rörelseresultat på 1,6 (-1,8) miljoner.
I koncernen ingår dotterbolagen Tre Kronor Media Danmark och Tre Kronor Creative. De äger dessutom delar av svenska Howcom och norska In Sight. Under hösten sålde de sin nativebyrå Nyheter365 till ledningen. Resultatet av denna försäljning blev 5,5 miljoner kronor.
– Tre Kronor är nöjda med den ökade omsättningen och kundtillströmningen. När vi sålde Nyheter365 till ledningen ville vi investera i personal och digitalt. Operativt gick Tre Kronor back, men vi gjorde ett medvetet val då vi har starkt eget kapital, säger Niclas Fröberg till Resumé.
Enligt Fröberg har Tre Kronor under 2015 sett en rejäl förstärkning på resultatet.
– Under första halvåret 2015 ser vi effekten av investeringarna under 2014.
Tre Kronors mediebyrå grundades 2008 och har idag runt 40 anställda. Byrån skrev under 2015 avtal med bland andra Lensway och Clas Ohlson.