Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 26 maj 2020, 08:40
Mirja Kais, vd på Nosy.
Nosy tappade 28 procent av omsättningen och redovisar - 200 000 i förlust under 2019. Enligt vd:n Mirja Kais beror den svaga utvecklingen på ett större kundtapp.
Ämnen i artikeln:
NosyNosy (tidigare Klirr) tappade både intäkter och lönsamhet under fjolåret. Omsättningen landade på 28 miljoner (39) och rörelseresultatet (EBIT) visar en förlust på -200 000 kronor. Så sent som för tre år sedan hade byrån en omsättning på 69 miljoner kronor. Det innebär att Nosy har tappat 60 procent av omsättningen under tidsperioden.
Medeltalet anställda minskade till 24 (29) personer.
Utdelningen skrevs till 405 000 kronor.
I årsredovisningen skriver bolaget att minskningen är planerad utifrån den nya organisationsstruktur och det nya erbjudande som har utarbetats.
”Vi hade primärt två större tapp på kundsidan förra året vilket påverkade vår omsättning och vårt resultat.
Vårt fokus på nyförsäljning bygger på vår transformation och arbete med nytt erbjudande, förflyttningen från Klirr till Nosy, vilket också påverkar vår kundportfolio och vårt fokus.
I den förflyttningen blir det väldigt viktigt för oss att vi växer med rätt typ av kunder och uppdrag där vi kan få full utväxling av vårt nya erbjudande.
Vi känner, som de flesta andra, av Corona. Vissa uppdragsgivare är igång som vanligt, vissa drar ner och några har stoppat sina pågående projekt. Men vi upplever vårt ekonomiska läge som stabilt.”, meddelar vd:n Mirja Kais i ett skriftligt svar till Resumé.
Ämnen i artikeln:
Nosy