Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Förlusten växer för Vinter

Publicerad: 3 februari 2021, 13:33

Vinters vd Helena Eriksson (mitten) blev delägare i byrån i början av 2020. Från vänster: Erik Gotfredsen, Caroline Johansson och Ronny Olovsson, till höger Mariana Vnuk.

Foto: Press

Coronapandemin fick både förlust och byråintäkt att sjunka för kommunikationsbyrån Vinter. Vd:n Helena Eriksson ser dock ljust på framtiden, och berättar att kunder återkom redan i somras. ”Vi kommer att arbeta mycket med att leverera starkt content och med employer branding”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Vinter

Luleåbaserade Vinter är en av Norrlands största kommunikationsbyråer, och har bland annat arbetat med kunder som Barnfonden, Sibylla och Luleå kommun. 

De senaste åren har den ekonomiska utvecklingen till viss mån präglats av sjunkande omsättning och resultat, och under det förra räkenskapsåret vände vinsten till förlust. Den situationen har inte förbättrats av coronapandemin.  

När kommunikationsbyrån nu stängt sitt brutna räkenskapsår 2019/2020 är det med sjunkande siffror på flera poster. Byråintäkten krymper till 20,2 miljoner kronor, att jämföra med 24,7 Mkr föregående räkenskapsår. Förlusten (resultat efter finansiella poster) går från strax under -900 000 kronor, till -1,2 Mkr. Nettoomsättningen minskar med drygt 10 Mkr, till 31,6 Mkr. 

– Vi har haft det tufft ekonomiskt under det räkenskapsår som varit, något som förvärrades av coronaläget. Min bedömning i januari förra året var att vi skulle ha ett nollresultat vid räkenskapsårets slut. Sen ställde coronan till det. I juni började vi dock se en vändning, och många företag som tidigare ställt in jobb kom tillbaka, säger vd:n Helena Eriksson

Utöver uppskjutna arbeten påverkades även bolaget av att nykundsbearbetningen försvårades, till följd av att allt flyttade till digitala kanaler. Vinter har dock haft en fördel av att sedan tidigare arbeta digitalt, eftersom man har personal både i Luleå och Stockholm. 

Den kontrollbalansräkning som bolaget tvingades att upprätta i januari föregående år kunde återställas några månader senare, i maj. Omställningen som genomfördes under hösten ledde till att två projektledare och en delägare sade upp sig. Medelantalet anställda under året gick från 25 till 21 personer, jämfört med föregående räkenskapsår. 

– Till följd av den ekonomiska situationen valde några att säga upp sig. Vi har precis rekryterat fem nya personer. Det finns en orderingång och vi har fått in nya kunder. Vi kommer att arbeta mycket med att leverera starkt content och med employer branding. Jag ser ljus på framtiden, säger Helena Eriksson, som vill avvakta med att berätta vilka de nya kunderna är. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Vinter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.