söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Forsman & Bodenfors lanserar nytt erbjudande – ska riva silos mellan medieplanering och kreativitet

Publicerad: 12 januari 2023, 10:37

Nicolai Skotland Wichmann och Cilla Pegelow.

Forsman & Bodenfors lanserar ett nytt erbjudande för att hjälpa kunderna få större genomslagskraft i digitala kanaler.

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Forsman & Bodenfors lanserar ett nytt koncept för att förstärka räckvidd och engagemang kring kreativa idéer – något man kallar för ett fame-erbjudande. Det kombinerar kreativitet med att jobba insiktsdrivet inom digital distribution, detta för att maximera varumärkets ”fame” efter modellen fame, fluency och feeling. Arbetssättet har man använt tidigare i partnerskapsmodeller, men nu flyttas kompetensen inhouse och integreras in i kundteamen.

– Vi har alltid en kreativ approach till att skapa idéer som förändrar på riktigt. Och i en värld av fler och fler plattformar och ett större behov av effektivitet, så handlar det inte längre om att pumpa in pengar i köpta kanaler och hoppas på att någonting fastnar. Det är därför som även riktigt bra kreativa idéer behöver noggrann orkestrering för att få den uppmärksamhet de förtjänar, säger Cilla Pegelow, managing director på Forsman & Bodenfors.

Enligt ett pressmeddelande så handlar det om att integrera kreativiteten med distribution redan i början av processen, för att arbetet ska ske så sömlöst som möjligt.

– Vi har jobbat med och utvecklat den här metoden sen vi släppte Epic Split. Faktum är att många av våra internationella uppdrag sedan dess bygger på det här arbetssättet, säger Nicolai Skotland Wichmann, som leder satsningen.

”'Fame'-metodologin är byggd på att integrera kreativitet med distribution tidigt i processen”. Hur fungerar det rent konkret?
– Eftersom det kreativa arbetet och medieplaneringen i kampanjer oftast sker i separata silon så har de väldigt begränsade möjligheter att påverka varandra. I och med F&B Fame så kan vi riva dessa silon genom att sätta kreatörer, strateger och mediestrateger i samma rum. När så sker uppstår synergier genom att den kreativa idén och distributionsstrategin kan påverka varandra. Vi kan skapa ett helt ekosystem av enheter, media, vinklar och stories, och sätta samman en helt skräddarsydd medieplan som kan utnyttja den kreativa idéns alla starka sidor, säger Cilla Pegelow.

På vilket sätt är metoden mer framgångsrik, menar ni?
– Den största skillnaden är hur vi mäter framgång. Vi mäter inte framgången enbart genom räckvidd á la traditionella medier, utan fokuserar snarare på engagemang, time spent with brand och förtjänad räckvidd i den identifierade målgruppen som vi vill påverka, säger Nicolai Skotland Wichmann.

I nuläget jobbar tre personer heltid med erbjudandet, men målsättningen är att skala upp under året och man letar efter nyckelpersoner.

– För oss är det otroligt viktigt att det här inte är en fristående enhet bemannad av några få självständiga specialister, utan att detta är fullständigt integrerat i hur F&B fungerar som kreativ byrå, säger Cilla Pegelow.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev