Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Fortsatt stabilt läge på Wenderfalck

Publicerad: 6 maj 2021, 08:32

Förra året jobbade Wenderfalck med lanseringen av Call of Duty, något som bland annat innebar att byrån gömde hemliga meddelanden på botten av Stockholms skärgård.

En bred kundbas ledde till att Wenderfalck klarade sig relativt oskadda under det tuffa 2020.


Ämnen i artikeln:

WenderfalckBokslut

Kommunikationsbyrån Wenderfalck har i flera år visat på en stabil tillväxt, en tillväxt som drivits på dels genom en breddning av erbjudandet och dels genom nya kunder som Tre och Viking line. När bokslutet för 2020 nu kommit in visar det att tillväxten, av förklarliga skäl, stannat in. Omsättningen landade slutligen på 41,2 miljoner kronor (41) och rörelseresultatet på 2,7 miljoner kronor (2,9). Även om vinstmarginalen sjönk något har byrån länge redovisat svarta siffror, varför kassan i bolaget är fortsatt stabil. All vinst under 2020 återinvesterades i företaget. Medeltalet anställda sjönk från 32 till 27, vilket Resumé rapporterat om tidigare.

En del av förklaringen till att de trots pandemin klarade sig relativt bra är enligt vd:n Fredrik Jerresand en bred spridning på kunderna, kunder som inte sällan befinner sig i branscher relativt opåverkade av restriktionerna.

I årsredovisningen Fredrik Jerresand att de efter en stark start på 2020 såg en tydlig inbromsning som sträckte sig från april till juni. Under perioden valde de att utnyttja stödet för korttidsarbete och sade även upp tre tjänster. Efter sommarmånaderna var dock efterfrågan tillbaka på någorlunda normala nivåer, varför de inte längre behövde korttidsstödet. 

Under hösten 2020 lämnade byråns mångårige creative director Petter Rudwall för Radon Creative.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

WenderfalckBokslut

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.