Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Frank Digital fördubblar omsättningen – förbereder expansion globalt

Publicerad: 21 januari 2022, 10:08

Frank Digital Experiences meddelar att de går från 11 till 25 miljoner kronor under 2021 med god lönsamhet. Nu siktar byrån på att öppna kontor i USA och Portugal.


Ämnen i artikeln:

Frank Digital

I slutet av 2019 grundades Frank Digital Experiences. En hybridbyrå som inom branding, CX, kommunikation och tech.
Bolaget hade en stark tillväxt redan under första räkenskapsåret och nu meddelar byrån i ett pressmeddelande att omsättningen mer än fördubblas till omkring 25 miljoner kronor (11 mkr). Den preliminära vinsten skrivs till tre miljoner kronor, även det en fördubbling. Samtidigt har byråns personalstyrka växt från 14 till drygt 30 anställda.

Det har gått snabbt, i våras flyttade byrån till ett nytt kontor på Kungsholms Strand på nära 400m2 och byrån planerar att göra fler rekryteringar inom kort.

– Vi har delat upp oss i olika affärsområden och det har gett oss en kraft och ett självförtroende att växa inom flera kompetensområden samtidig. Sedan att ledare som till exempel Gunnar Nordström har kommit in har betytt enormt mycket för vår tillväxt. På det hela har ungefär hälften av alla nu erfarenhet från reklambyrå-världen och den andra hälften från IT-konsultbranschen, säger Jesper Paalsson (tidigare Jesper Pålsson reds anm.) som är vd för byrån i ett pressmeddelande. 

Frank har under året rekryterat från konsultbolag som PwC, Netlight, Forefront och Softronic samt fått in en mängd nya kunder, bland annat: Arla, SJ, Tre, AEG, Focalpay, MTEK och Spring Wine & Spirits (Spendrups). Företaget har även utökat sitt erbjudande och är i full färd med att bygga ett starkt tech-team med ett större antal fullstack-utvecklare.

Med ett erbjudande som byggs med både fullservice samt med nischade kompetensområden. Tror Jesper Paalsson att byråns största utmaning under 2022 blir att hålla samman visionen, kulturen, processerna, samt att utveckla synergier mellan de olika affärsområdena.

I pressmeddelandet skriver Frank siktar på ytterligare tillväxt till runt 45–50 personer Målet är även att börja växa globalt genom att få upp satellitkontor i New York, Los Angeles och Lissabon.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Frank Digital

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.