Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Fransk jätte köper Bizkit för 100 miljoner

Publicerad: 16 September 2014, 20:51

Bizkit-grundarna Peter Arnesson, Johan Eidmann och Johnnie Åkerström blir kvar på byrån.

Foto: Henrik Sellin.

Franska byrånätverket Havas köper 60 procent av den svenska mediebyrån Bizkit Wisely som nu vill bli nummer ett i Norden. Köpeskillingen är hemlig, men enligt källor till Resumé rör det sig om runt 100 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Johan EidmannBizkit Wisely

Bizkit grundades 2001 har numera 45 anställda. Sedan flera år tillbaka har mediebyrån samarbetat med den franska byrånätverket Havas Media, som nu köper 60 procent.

Den franska jätten är noterad på Parisbörsen och finns i mer än 100 länder, med totalt 16 000 anställda och en omsättning på cirka 140 miljarder kronor.

Den grundläggande orsaken till affären är att Bizkit Wiselys vill stärka sitt erbjudande på den nordiska marknaden, samtidigt som Havas vill stärka sin position globalt, enligt ett pressmeddelande.  

– Vi är lite på väg att slå huvudet i taket och vill därför ta ett fastare grepp om den nordiska marknaden som vi allt oftare jobbar på, säger Johan Eidmann, grundare och vd av Bizkit Wisely, i en kommentar.

Eidmann vill inte kommentera köpesumman, men enligt källor till Resumé rör det sig om om en tvåstegsaffär – där andra delen beror på hur de närmaste åren går. Om allt faller väl ut landar slutsumman på 80-120 miljoner kronor, enligt vad Resumé erfar.

– Vi och Havas har varit kanonkompisar i många år så vi känner varandra väl. Därför är det naturligt att vi nu stärker oss ytterligare i Sverige, skapar en Bizkit Wisely-plattform i Norden och ger våra kunder tillgång till Havas hela internationella nätverk i mer än 100 länder, säger Johan Eidmann.

Han och de övriga Bizkit-grundarna Peter Arnesson och Johnnie Åkerström stannar kvar i bolaget.

– Havas vill att vi driver byrån på det självständiga sätt som vi gjort tidigare men att vi tillsammans stärker den ytterligare och att vi sedan erbjuder samma sak till övriga nordiska länder. Människorna här är själva hjärtat, de är allt vi har och har naturligtvis varit helt avgörande för vår framgång. Det är viktigt att vi bevarar den företagskultur vi har idag, det är den våra medarbetare och kunder känner igen och det är den de vill ha.

Eidmann ser fler konkreta fördelar med att Havas köper in sig i byrån.

– Havas ligger längst fram av alla internationella nätverk när det gäller smart kommunikation och effektiva system som bland annat RTB, sales modeling och de är även skickliga på contentmarknadsföring och branded content och annan viktig spetskompetens, säger Johan Eidmann.

FAKTA/Bizkit Wisely
Startade: 2001
Antal anställda: 45 personer
Omsätter 2014: ca 700 Mkr
Ägare: Johan Eidmann, Peter Arnesson och Johnnie Åkerström.
Kunder: Bland annat Red Bull, Hyundai, TV4,  SJ, Bredbandsbolaget, Kia Motors, Lensway, Beijer Bygg, Philips, Dressmann, Cubus och Lenfo.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Johan EidmannBizkit Wisely

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.