Byråer
Garbergs i Malmö höjer vinstmarginalen – här är bokslutssiffrorna
Publicerad: 3 juni 2022, 08:43
Under året har Garbergs Malmö bland annat gjort kampanjer för Duni.
Trots att man tappade den erfarne creative directorn Malin von Werder har Garbergs i Malmö gjort ett bra 2021, enligt årsredovisningen.
Under 2021 tappade Garbergs Malmö en nyckelperson i creative directorn Malin von Werder, som efter tolv år valde att lämna byrån och i stället börja frilansa. Men trots detta har affären fortsatt gå framåt. Under 2021 gjorde byrån en omsättning på 16,2 miljoner (14,5 mkr) och rörelseresultatet landade på 1,2 miljoner (662 000 kr). Även byråintäkten ökade, om än i något mindre skala, från 10 miljoner 2020 till 10,8 miljoner 2021.
Vinstmarginalen landar på 11 procent och soliditeten på 18 procent.
Under 2021 har Garbergs Malmö fått in nya uppdrag för Duni, Folktandvården Skåne och Mrs Chengs. Byrån har utvecklat sitt integrerade designerbjudande med uppdrag för befintliga kunder som Lactalis och Zonnic, och i verksamhetsberättelsen skriver man att tidigare erfarenheter från nedstängningar och pandemi har gjort att man kunnat hantera dessa på ett säkert och effektivt sätt. Hittills år har man vunnit kunder som Mekonomen,
Antalet medelanställda ligger stabilt på tio personer. Byrån ägs främst av Garbergs creative collective, och man delade precis som 2020 ut 700 000 kronor till ägarna.
Nyckeltal 2021 (2020)
Omsättning: 16,2 mkr (14,5 mkr)
Rörelseresultat: 1,2 mkr (662 000 kr)
Byråintäkt: 10,8 mkr (10 mkr)
Vinstmarginal: 11 procent (7 procent)
Utdelning: 700 000 kr (700 000 kr)
Antal anställda: 10 (10)
Soliditet: 18 procent (12 procent)