Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 3 september 2021, 08:05
Fr. v: Simon Wallin, Joakim Arhammar, Victoria Lagercrantz och Jonas Nilsson.
Geelmuyden Kiese att förvärvar byrån Main Station. Genom förvärvet stärker man sitt erbjudande inom content.
Main Station startades av Jonas Nilsson, Victoria Lagercrantz och Joakim Arhammar, som alla har bakgrund inom Bonnier. Alla tre blir kvar och Jonas Nilsson, som tidigare varit kreativ chef och vd på Main Station, blir nu ansvarig för hela Geelmuyden Kieses erbjudande inom content.
– Vår plan var att fortsätta att utveckla vår byrå på egen hand, men vi attraherades av Geelmuyden Kieses varumärke och kompetens inom pr och kommunikation. Det ska nu bli spännande att leda arbetet med att ta Geelmuyden Kieses contentarbete i Skandinavien till nästa nivå, säger Jonas Nilsson i ett pressmeddelande.
Geelmuyden Kiese gjorde ett kanonår under 2020, och ökade bland annat sitt rörelseresultat med mer än 400 procent.
– Vi såg till att snabbt ställa om till en mycket mer digital vardag, och samtidigt anpassa vårt erbjudande efter våra kunders nya utmaningar, sa Simon Wallin, managing partner på Geelmuyden Kiese, till Resumé då. Om förvärvet säger han följande:
– Jag ser mycket fram emot att nu kunna erbjuda en ännu mer komplett verktygslåda till våra uppdragsgivare.
Hans Geelmuyden, grundare och ordförande för byrån, menar att man nu stärker sitt journalistiska erbjudande.
– Genom att köpa Main Station professionaliserar vi vår contentsatsning och stärker oss på det vi kallar journalistiskt content, säger han i pressmeddelandet.
Geelmuyden Kiese har totalt tre ”centre of excellence”. I Köpenhamn det digitala, i Oslo för kreatörstjänster, och för content i Stockholm. 2020 var Geelmuyden Kieses byråintäkt drygt 23,8 miljoner kronor.