Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Göteborgsbyråer går samman under coronakrisen: ”Ska utmana”

Publicerad: 17 Augusti 2020, 09:04

Arash Ohadi, Olof Mattson, Ramtin Ohadi, Pontus Levén och vd:n Jonatan Sundemo. Från och med i augusti är alla kolleger på Republiken.

De två Göteborgsbyråerna Eloge och Republiken slår sina påsar ihop.


Ämnen i artikeln:

Göteborg

Webb- och designbyrån Eloge grundades 2014 och har bland annat jobbat med kunder som tvål- och bomullsvarumärkena Topz och Gunry samt Chalmers Industriteknik. Sex år efter starten ömsar bolaget skinn – genom att gå ihop med en annan Göteborgsbyrå. Det är Eloges ägare Ramtin och Arash Ohadi som köper in sig i den digitala marknadsföringsbyrån Republiken. Eloge kommer nu att läggas ned och alla nya projekt sker under Republikens flagg. 

– Vi vill gärna knyta deras kompetens till oss, och köpeskillingen är därför bara en symbolisk summa. Både på ett personligt och kompetensmässigt plan så kommer sammanslagningen med Eloge att tillföra väldigt mycket till bolaget, säger Republikens vd Jonatan Sundemo

Eloge omsatte i fjol 2 miljoner kronor och gjorde en vinst på lite mer än en halv miljon. 

I och med samgåendet beskriver man sig nu som en 'full stack' marknadsföringsbyrå. Byråerna har tidigare arbetat med varandra, och diskussionen om en sammanslagning har pågått ett tag. 

– Vi ser att många företag lider av onlineförsäljningens ökade komplexitet. Från att bygga en konverterande webb och e-handel till att skapa genomslagskraftig digital marknadsföring. Genom sammanslagningen med Eloge kan vi erbjuda spetskompetens inom samtliga områden, något vi kommer utmana andra Göteborgsbyråer med, säger Jonatan Sundemo. 

I och med hopslagningen växer Republiken med tre medarbetare, och man är nu sju personer på bolaget som har ett tjugotal kunder. Man verkar också kunna slappna av efter en vår präglad av coronapandemin, som satt stor press på många företag. Under sommarmånaderna har Republiken sett sin omsättning öka. 

– Corona var initialt tufft för oss men vi märker nu att företagens behov av att sälja online ökar vilket gör att vi fått in flera stora uppdrag till hösten, säger Jonatan Sundemo.

Republiken grundades i januari 2020, och har därför inte redovisat något bokslut än. Under året har man jobbat med kunder som Norban, Dockspot och Enrad. 

Trots att man är nystartade har man redan stora planer. 

– Målet med Republiken är att skapa ett företag som kommer överleva oss som i dag driver det - ett företag som ska finnas och utveckla branschen i minst 100 år framåt. Det ger oss en lite annorlunda infallsvinkel jämfört med många andra och skapar ett självklart fokus på långsiktighet. Några av våra milstolpar längs vägen är att om fem år köpa en egen kontorsfastighet i centrala Göteborg och öppna landets bästa digitala marknadsföringsskola för företag.  Vi vet att vi lever i en bransch under ständig förändring vi vill vara en av de som är med och driver den förändringen.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Göteborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.