Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 24 januari 2022, 09:38
Andreas Fyrlund ska leda den nya byrån.
Cookiedöden, digital services act, GDPR. Det digitala ekosystemet förändras och digitala marknadsförare behöver kunna anpassa sig. Nu lanserar mediekoncernen GroupM en ny byrå för att göra just detta.
Ämnen i artikeln:
GroupMMed hjälp av bland annat AI-teknik ska den nya byrån, mPerform, hjälpa marknadsförare att optimera sina digitala annonser och strategier. Det skriver GroupM i ett pressmeddelande.
Den nya byrån kommer ledas av vd Andreas Fyrlund, som senast kommer från rollen som chief client officer på GroupM-byrån Wavemaker.
– Den absolut viktigaste frågan för digitala marknadsförare den närmaste tiden är hur cookiedöden kommer att påverka deras affär. Det kan handla om att försvara och fortsätta ta marknadsandelar eller rentav vara skillnaden mellan att bli en enhörning eller försvinna. Vi kan hjälpa de här företagen att konsekvent och över tid få högre effekt på sina digitala investeringar. Det känns skönt och mäktigt att våga säga så redan från start, men det har vi kilometervis av data på, säger han i ett pressmeddelande.
mPerform kommer erbjuda kunder tillgång till GroupM:s produktportfölj, men också till AI-programmet Copilot som optimerar kampanjer genom datapunkter som förblir opåverkade av exempelvis GDPR och cookiedöden.
– Vi vet att många annonsörer som har sin digitala marknadsföring inhouse står inför exakt samma utmaningar som våra byråkunder. mPerform kommer att möjliggöra för inhouse-avdelningar att nyttja lika avancerad teknologi som byråer, säger Andreas Fyrlund.
– mPerform blir det snabbaste och enklaste sättet att få tillgång till GroupM:s teknik, oavsett om du vill jobba med en byrå eller sköta dina köp själv, kommenterar Anna Hammerlid, Chief Transformation Officer på GroupM.
LÄS OCKSÅ: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg
Ämnen i artikeln:
GroupM