måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

H&H Group samlar fem byråer under varumärket Nordic Morning

Publicerad: 1 december 2022, 09:41

Johanna Fagrell Köhler, vd Nordic Morning och Comprend.

Foto: FREDRIK GOERAS

H&H Group slår samman byråerna i affärsområdet data- och insiktsdriven digital kommunikation och marknadsföring. ”Tillsammans har vi både mer räckvidd, expertis och kapacitet,” kommenterar Johanna Fagrell Köhler.

Ämnen i artikeln:

H&H GroupNordic MorningPyramid CommunicationNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Under året har H&H Group utvecklat affärsområdet data- och insiktsdriven digital kommunikation och marknadsföring, där byråerna Nordic Morning och Comprend utgjorde basen. Nordic Morning förvärvades vintern 2021. 

Under 2022 har ytterligare tre byråer förvärvats och blivit del av affärsområdet, Petra, Pyramid, och Graal. Nu framgår det av ett pressmeddelande att samtliga byråer i affärsområdet kommer samlas under samma varumärke, Nordic Morning. Anledningen till detta är att man bedömer att Nordic Morning har större kännedom på marknaden. Förändringen blir officiell under 2023.

Johanna Fagrell Köhler är vd för Nordic Morning och Comprend, och säger att det inte från början var tanken att slå samman varumärkena under en gemensam flagg.

– Nej, det var inte en plan att slå ihop varumärkena. Vi ville skapa ett affärsområde med liknande tjänster och produkter, men behålla varumärken så som i övriga H&H Group, säger hon och fortsätter:

– Direkt när vi skapade affärsområdet började alla bolagen jobba ihop i pitcher, utbyta erfarenheter, kompetenser, etcetera. Våra kunder visade också behov som vi alla fem kunde täcka in tillsammans på ett nytt och bättre sätt. Tillsammans har vi både mer räckvidd, expertis och kapacitet. Samtidigt en del utmaningar vad gäller way of working, prissättning och lite konkurrens. Under sommaren började jag diskutera med våra ägare om att gå samman under ett varumärke. Nordic Morning är ett kraftfullt och fint varumärke.

Vilka fördelar får ni av att slå samman varumärkena?
– Just att vi tillsammans får ta fram vårt syfte och värderingar och har gemensamt mål och kultur. För våra kunder blir vi en riktigt bra partner med den lilla känslan men också stora kapaciteten över Europa och även världen. 

Hur kommer verksamheten organiseras?
– Vi kommer att utgå från så som vi är organiserade i dag. Existerande bolag kommer att fortsätta som unika enheter med sina erbjudanden mot sin marknad. Vi kommer inte att vara one size fits all utan organisera oss utifrån ledare och marknad i varje geografisk område. 

Bland kunderna i affärsområdet finns bland annat Stora Enso, Trygg-Hansa, Ericsson, Kinnevik och Electrolux.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev