Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag06.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Halverat resultat för Jung Relations

Publicerad: 13 Augusti 2020, 13:20

Jungs vd Jimmy Rodhelind.

Den profilerade pr-byrån Jung Relations nettomarginal sjönk förra året från 8,18 till 4,51 procent med en omsättning på 78 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

JungJung Relations

Sedan 2015 har pr- och kommunikationsbyrån Jung Relations visat upp en stabil tillväxt och ökat sin omsättning med 1-2 miljoner kronor. Nu har byråns bokslut för 2019 landat hos Bolagsverket och utvecklingen omsättningsmässigt fortsätter precis som tidigare, mellan 2018 och 2019 ökade byrån den från 75 till 78 miljoner kronor. Mer oroväckande är att att bolagets nettomarginal sjönk från 8,18 procent 2018 till 4,51 procent 2019. Trots att en av byråns större uppdragsgivare dragit ned på sina inköp har byrån lyckats kompensera det genom att knyta till sig kunder som Google, AMF Fastigheter, Utbildningsradion och Electronic Arts. Sedan tidigare jobbar de med bland annat Arla, H&M, Svenska spel och Spotify.

I årsredovisningen skriver vd Jimmy Rodhelind att de under året utvecklat ett nytt hållbarhetserbjudande, Jung23, samt rekryterat relevant personal till det. Under året återvände även flera tidigare seniora medarbetare till byrån. Samtidigt varnar han för att en konjunktursvängning, som vi nu fått på halsen, kan slå mot byrån.

– Vår vision är en mer progressiv och inkluderande värld. Under 2019 genomförde vi en rad projekt för att påverka de vi jobbar med och jobben vi gör i den riktningen. Den här satsningen handlar ju om att walk the talk – något som redan nu landat helt rätt i vår kollektiva magkänsla samtidigt som vi ser hur det långsiktigt kommer stärka oss och vår lönsamhet, säger Jimmy Rodhelind till Resumé.

Jung har sedan tidigare haft det kreativa ansvaret för P&G-ägda Head & Shoulders i Norden. Strax innan sommaren kunde Resumé avslöja att det uppdraget utökats till att innefatta det kreativa ansvaret för alla P&G:s varumärken i Norden.

Ingen utdelning gjordes under räkenskapsåret 2019.

Jung ägs av H&H Group.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

JungJung Relations

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.