Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Här är Komms önskelista till regeringen: Tre åtgärder som skulle hjälpa byråerna

Publicerad: 24 Mars 2020, 10:03

Linda Nilsson, vd på Komm.

Under senaste veckan har Sveriges kommunikationsbyråer, Komm haft en löpande dialog med regeringen. Vd:n Linda Nilsson lyfter fram vilka åtgärder hon vill se, vilka problem medlemmarna upplever och branschens betydelse för att få ekonomin på fötter igen.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetKomm

Komms tillförordnade vd Linda Nilsson bedömer att permitteringsdelen i stödpaketet, som kan ansökas från den 7 april, men gäller retroaktivt från den 16 mars, är ett bra stöd till många av medlemsföretagen. Hon gläds dessutom av gårdagens information från Tillväxtverket om att fåmansbolag som är aktiebolag, inte enskild firma, omfattas av stödet. 

– Dock så omfattas inte enmansföretagare och för dem behövs mer stöd tas fram, säger Linda Nilsson till Resumé.

Om branschorganisationen fick lyfta fram tre åtgärder som regeringen skulle kunna hjälpa kommunikationsbranschen framöver nämner Linda Nilsson: 

Nollränta i samband med uppskovet avseende betalning av arbetsgivaravgifter, preliminärskatt på lön och moms.  

Helt avskaffa eller sänka arbetsgivar- och sociala avgifterna temporärt under minst tre månader. Det skulle minska kostnaderna direkt och öka företagens likviditet.

Enmansföretagare som är viktig del av branschen, för dem behövs mer stöd tas fram då de inte omfattas av de åter gärder/stöd som tagits fram i nuläget. 

I kontakten med regeringen och Näringsdepartementet säger Linda Nilsson att Komm har varit tydliga med att stödpaketet är till stor hjälp för många av byråerna, men att ytterligare åtgärder behövs. 

– Också att vi som bransch ser att vi kommer kunna var en del av lösningen då kommunikation är inte bara en kritisk kompetens för företags och organisationers möjligheter att navigera genom den nuvarande krisen utan också när pandemin är över, då vi snabbt måste starta om och få igång Sveriges tillväxt.

Linda Nilsson anser att kommunikationsbyråerna har stor möjlighet att bidra till återhämtningen av svensk ekonomi på andra sidan coronakrisen.

– För att öka innovationsgraden och stärka konkurrenskraften krävs inte bara finanspolitiska räddningspaket, utan även omvärldsanalys, konsumentinsikt och djup kunskap om hur man förändrar attityder och beteenden. Sveriges Kommunikationsbyråer och våra medlemsföretag står därför till regeringens förfogande för löpande dialog och näringspolitiskt samarbete under dessa svåra veckor.

Vilken är de vanligaste frågorna från era medlemmar?
– Rörande -COVID 19 är det utan tvekan permitteringsdelen. Vilket är förklarligt då detta är ju nytt för de allra flesta av oss oavsett bransch.

Vad bedömer ni är den viktigaste frågan för er att hjälpa era medlemmar med just nu?
– Många av våra medlemmar har endast medlemskap hos oss, och saknar därför stöd i arbetsrättsliga frågor i form av arbetsgivareorganisation eller motsvarande, därför har vi behövt agera utanför vår comfort zone och svara på frågor som snarare är riktade till arbetsgivarorganisationer eller så har vi lyckats slussa dem vidare till partners som kan mer i frågan. Allt för att hjälpa så mycket vi bara kan. 

– En hel del avtalsfrågor är ju så klart aktuellt. Många verkar ju tro att det är fritt fram att nu avboka kampanjer och kommunikationsköp utan närmare angivande av specifik och adekvat orsak ”med hänvisning till coronautbrottet” och så är så klart inte alltid fallet. Coronautbrottet innebär inte med automatik force majeure. För att klargöra är att en allmänt minskad eller plötslig obefintligefterfrågan på en tjänst, exempelvis publicering av en beställd reklamkampanj, inte är en sådan situation som med automatik betyder att man inte behöver fullfölja ingångna kontrakt och överenskommelser.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetKomm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.