Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Här är Sveriges hittills mest prisade byrå

Publicerad: 28 September 2016, 13:09

Resumé/Byråvalsguiden har de senaste sex åren listat Sveriges mest prisade byråer. Fem av åren har Forsman & Bodenfors vunnit mest. Hur det går i år återstår att se men när majoriteten av alla priser är utdelade har F&B en betryggande ledning. Men frågan är om reklampriser håller på att tappa i betydelse. Svaret är att de är kanske viktigare än någonsin.


Ämnen i artikeln:

ReklamtävlingByråtoppenByråval

Forsman & Bodenfors Vintersaga för Volvo och Garbergs First Person Lover för Björn Borg. Det är några insatser som skickat upp de båda byråerna till de översta platserna i Resumés Byråtopp. F&B:s placering är förväntad men ändå imponerande. Under de sex år som Resumé/Byråvalsguiden sammanställt de mest prisade byråerna har F&B varit mest prisad under fem av åren (2010 ”vann” DDB).

Nu återstår ett antal priser under hösten. Bland annat 100Wattaren, Webby Awards och 15 deltävlingar i Månadens kampanj. F&B:s första plats är långt ifrån given. Om till exempel INGO släppt Swedish Number några månader tidigare hade det kanske sett annorlunda ut.

Men – har det här någon som helst betydelse? Många anser att reklam- och kommunikationstävlingar är ett elixir för branscher. Oavsett åsikt om dess betydelse måste man förhålla sig till vem som har vunnit 100Wattare eller Grand Prix i Cannes.

För några år sedan skrev antropologen Raoul Galli en avhandling om reklambranschen. Han lyfte fram hur reklampriser är en form av självbekräftelse och normsättning för byråerna. Guldägget är ett sätt för branschen att sätta gränser för vad som anses är riktigt bra marknadskommunikation. Framför allt före digitaliseringens genombrott var det viktigt eftersom en stor del av kommunikationen förklarades med magkänsla.

I dag när mätbarhet och konverteringsgrad går som ett mantra på marknadsavdelningar borde i så fall reklamprisernas värde ha devalverats. Eller? Nja, så enkelt är det knappast. I stället borde betydelsen öka. Britterna Les Binet och Peter Field är gurus inom området och har visat att kommunikation som vinner priser för sin kreativitet är de som är ger bäst utdelning hos uppdragsgivarna. Att sambandet mellan reklampriser och effektivitet har minskat de senaste åren beror troligtvis på att insatser blir allt mer kortsiktiga.

Därför borde branschens priser vara ännu viktigare i dag. Det är en anledning att vi nu lyfter fram Byråtoppen på resume.se.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.