Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Har tappat 70 procent av omsättningen på fem år – Appelbergs vd tror på vändning

Publicerad: 30 juni 2021, 10:05

2016 omsatte b2b-inriktade Appelberg 75 miljoner kronor. De färska siffrorna från 2020 visar att den summan nu är nere på 22 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

AppelbergBokslut

Caybon-ägda contentbyrån Appelberg har i flera år haft en klart nedåtgående trend. När bokslutet för 2020 nu är här står det klart att tappet, visserligen under ett för många tufft år, fortsätter. Omsättningen landade på 22 miljoner kronor, knappt hälften av 2019 års 43 miljoner kronor. Så sent som 2016 omsatte byrån 75 miljoner kronor. Vid sidan av den halverade omsättningen sjönk även EBIT-resultatet från 2,9 miljoner kronor till förlust med 1,4 miljoner kronor. Samtidigt gick antalet anställda från 35 till 23 personer. Under 2020 var personalstyrkan permitterade från vår till månadsskiftet augusti-september, byrån tog även emot omsättningsstöd.

Appelberg hade länge huvuddelen av sin affär inom kundtidningar för stora b2b-bolag, inte minst inom industrin. I takt med att efterfrågan på printprodukter fallit har de styrt om och satsat på mer digitala produkter och ett filmerbjudande. 2019 togs Elin Sahlström, tidigare filmchef på byrån, in som ny vd för att fortsätta på den inslagna linjen. I dagsläget producerar byrån enbart ett fåtal kundtidningar, däribland för SIS och Trelleborg. De affärsområden förutom film som växer är strategi och digital design.

Elin Sahlström medger att 2020 var ett tufft år. Hon vill inte kommentera sina företrädares beslut men medger att byrån hade kunnat vara tidigare ut i sin omställning mot ett mer digitalt erbjudande. Utan att vilja ge några siffror säger hon att Appelbergs 2021 hittills varit starkt med kundvinster inom IT, medicin, medtech och branschorganisationer.

– Flera befintliga kunder har startat igång igen samtidigt som vi fått in flera nya. Vi ser att vi fortsätter växa inom film och har även gjort en hel del innehåll till digitala event och lanseringar. Efter ett tufft 2020 är det en bra känsla i bolaget och jag är stolt över medarbetarna som genomfört den här vändningen, säger hon.

Elin Sahlström vill inte kommentera vilka kunder som de senaste åren lämnat byrån, däremot konstaterar hon att Appelberg inför pandemin hade en för smal bredd på kundbasen. I dagsläget säger hon att de problemen är åtgärdade.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AppelbergBokslut

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.