Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Hjärnorna bakom flera av Klarnas Smoooth-kampanjer startar egen byrå

Publicerad: 28 Januari 2021, 12:43

Från vänster uppifrån: byråns nya grundare Jesper Hellzén, Clara Uddman, Ashkan Azadi och Olle Langseth.

”Vi är en ultimat konstellation av personer som vill skapa något kul som vi tycker saknas i dag i branschen”, säger medgrundaren Clara Uddman.


Ämnen i artikeln:

KlarnaNord DDBByrå

Gemensamt för den nystartade reklambyråns fyra grundare är att de alla har en bakgrund på Nord DDB – och under tiden på byrån fanns tre av dem med i arbetsgruppen för Klarna. Art directorn Jesper Hellzén och copywritern Olle Langseth var tidigt med och arbetade med Smoooth-konceptet . Clara Uddman är känd som en av hjärnorna bakom den omtalade Smoooth Dogg-kampanjen, som togs fram inte så långt efter att hon tagit sin examen från Berghs. Byråns vd Ashkan Azadi har en bakgrund som 'strategist', bland annat på Happy F&B.

Copywritern Olle Langseth är i dag en av Sveriges mest meriterade kreatörer bland annat med dubbla vinster av specialpriset guldskrift. 2012 för ”Studielånsmenyn” för McDonald's tillsammans med Tove Eriksen Hillblom 2015 med kampanjen McMedeltiden för samma kund. Under nära två decennier i reklambranschen har han arbetat på byråer som Lowe Brindfors, DDB Stockholm och nu senast Forsman & Bodenfors (som han lämnar tillsammans med Clara Uddman).

LÄS MER: Sparkad för sina galna idéer – nu har Olle Langseth växt upp

Bolaget registrerades redan i slutet av september, men det är inte förrän nu som kvartetten har börjat arbeta fullt ut med den nya satsningen. 

– Vi är en ultimat konstellation av personer som vill skapa något kul som vi tycker saknas i dag i branschen. Det är det vi kan berätta just nu, säger medgrundaren Clara Uddman.  

Hon vill inte förtydliga på vilket sätt verksamheten ska erbjuda något som inte finns i dag i branschen. 

Enligt Bolagsverket ska den nya byrån bedriva konsultverksamhet med inriktning på varumärkesutveckling, marknadsföring, kommunikation, reklam, design, mediaproduktion, produktutveckling och arkitektur. Av beskrivningen att tolka är det med grunden i en traditionell reklambyråverksamhet som bolaget kommer att bygga sin verksamhet. 

Olle Langseth och Clara Uddman kommer närmast från Forsman & Bodenfors, Ashkan Azadi från reklambyråns dotterbolag Happy F&B och Jesper Hellzén driver den egna verksamheten JF Hellzén. 

Den nystartade reklambyrån är i dagsläget registrerad i namnet Brand Art Technology Stockholm AB, men ett nytt namn är inskickat till Bolagsverket och väntar på godkännande. Clara Uddman vill inte kommentera det nya namnet. Av uppdateringar på Linkedin att döma så var originalplanen att döpa byrån till Brat, en akronym av det nuvarande bolagsnamnet, och byrån beskrivs som en kreativ studio som ska omdefiniera varumärken inom lyx- och livsstilssegmentet. 

– Vi befinner oss mitt i uppstarten och har redan massor med spännande saker på gång som vi gärna berättar om så snart vi kan. Men den som är intresserad av ett samarbete hittar oss just nu i rum 112 på Lydmar, säger vd:n Ashkan Azadi. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

KlarnaNord DDBByrå

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.