Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Holy Comms går som tåget – växte med 300 procent förra året: ”Löper ingen risk att bli passé”

Publicerad: 14 oktober 2021, 09:14

Foto: DAVID THUNANDER

En omsättning som steg med nästan 300 procent och en byråintäkt som tredubblats? Coronaåret 2020 har inte påverkat MaaS-byrån Holy Comms negativt. ”Vi har hittat en product-market fit som är relevant för kunderna,” kommenterar vd Fredrik Kruse.


Ämnen i artikeln:

Holy CommsBokslut

Under räkenskapsåret som löpte mellan augusti 2020 och juli 2021 gjorde Holy Comms en omsättning på 14,5 miljoner kronor, en ökning med 281 procent sedan året dessförinnan (3,8 miljoner). Rörelseresultatet landade i år på 3,5 miljoner (1,5 mkr) och byråintäkten på 12 miljoner kronor (3,8 mkr). Vinstmarginalen sjönk med 15 procentenheter, något som beror på medieköp.

Holy Comms startade 2019 och erbjuder månadsabonnemang för marknadsföring och PR. Man har under det senaste året fått kunder som Rusta, Cervera och Poolia. I ett pressmeddelande uppger Holy Comms att man i nuläget har ungefär 80 abonnemang.

– Vi är tacksamma över att ha hittat en product-market fit som är relevant för kunderna. Våra hjärtan bankar för de mindre företagen i behov av kommunikation, men det är tydligt att även större varumärken är less på gammelbyråernas stelbenthet och överprissättning. Parallellt har vi fokuserat mycket på rekrytering och lyckats få med oss fler fantastiska medarbetare som driver vår leverans och utveckling framåt, säger Fredrik Kruse, vd och delägare, i ett pressmeddelande.

Under 2020/2021 hade man ett medelantal på nio anställda, men sedan dess har byrån fortsatt rekrytera och har i dag 21 medarbetare. Även omsättningsmässigt har det första kvartalet sett bra ut, och man uppger att omsättningen har ökat med ungefär 50 procent i jämförelse med samma period förra året.

Under kommande verksamhetsår ska byrån fokusera på produktutveckling och tillväxt. Man har redan under 2021 utvecklat sitt erbjudande med bland annat foto och film.

- Medie- och kommunikationslandskapet förändras i så snabb takt att det inte finns något annat alternativ att göra detsamma. Vi löper inte en lika stor risk att bygga in oss i strukturer som blir passé, säger Lisa Kruse, grundare och delägare.

LÄS OCKSÅ: Byggde Chimneys varumärke globalt – startar byrå sprungen ur gigekonomin

Nyckeltal 20/21 (19/20*)

Omsättning: 14,5 mkr (3,8 mkr)

Rörelseresultat: 3,5 mkr (1,5 mkr)

Byråintäkt: 12 mkr (3,8 mkr)

Vinstmarginal: 24 procent (39 procent)

Antal anställda: 9 (3)

Utdelning: 1,16 mkr

Soliditet: 48 procent (63 procent)

 

Notera att Holy Comms har ett brutet räkenskapsår (augusti–juli).

*Räkenskapsåret 19/20 sträckte sig över 18 månader.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Holy CommsBokslut

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.