Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Honesty: ”Det nya året kunde inte ha startat bättre”

Publicerad: 20 Juli 2020, 06:55

Honestys vd Walter Naeslund.

Foto: Linus Hallsenius

De senaste åren har intäkterna fallit för reklambyrån Honesty. Nu fokuserar bolaget att komma på fötter igen, efter att vd:n Walter Naeslund köpt ut bolagets andra delägare. Ett färskt bokslut vittnar om hur fjolåret gick.


Ämnen i artikeln:

HonestyWalter Naeslund

”Upp som en pannkaka ner som en sol”, så sammanfattar Honesty själva det gångna året i bokslutets förvaltningsberättelse. Reklambyrån har tidigare varit en av branschens mest lönsamma byråer, men intäkterna har rasat sedan 2016. 

2019 blev inget undantag. Omsättningen sjönk från 14,3 miljoner kronor 2018, till 6 miljoner kronor 2019. Vinsten ökade dock, från 747 000 kronor 2018, till 1,8 miljoner kronor 2019. 

”Det var nog många som hade räknat ut Honesty när det här året började, men året slutade istället i en stor nysatsning där Honestys grundare och vd Walter Naeslund köpte ut övriga delägare för att dra igång en omfattande modernisering med nyrekryteringar, företagsförvärv, nya kunder och nya arbetssätt.” 

En utdelning på 2,3 miljoner kronor, motsvarande resultatet på sista raden, föreslås av styrelsen. 

Under året vann Honesty tillbaka uppdraget för hårvård- och skönhetsbolaget Lyko som man tidigare förlorat. Dessutom blev man nyligen nätdoktorn Doktor.se:s nya reklambyrå. 

I årsredovisningen skriver Honesty att deras tio år gamla modell, baserad på seriebaserad reklamfilm, med tiden blivit svår att omsätta till dagens förutsättningar och kanaler. Den ersätts nu av en modell med ”atomiska” designdrivna koncept som bygger stark igenkänning från produkter, tjänster, förpackningar och reklam i alla kanaler. Framöver planerar Honesty att bli en del av en bolagsgrupp som ägs av vd:n Walter Naeslund, Jörgen Olofsson och Julia Anjou

”Det nya året kunde inte ha startat bättre och vi ser fram emot att återigen hissa piratflaggan, utmana konventionerna och skapa magi i en av de roligaste branscherna som finns på jorden”, skriver Honesty i förvaltningsberättelsen. 

LÄS MER: Honestys delägare köps ut – Walter Naeslund och Julia Anjou startar byrågrupp 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

HonestyWalter Naeslund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.