Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Honesty köper in sig i designbyrån A+X

Publicerad: 4 December 2019, 14:04

Julia Anjou, Jörgen Olofsson och Walter Naeslund.

A+X, tidigare Amore, blir designgrenen i Honestys nya byrågruppsbygge.


Ämnen i artikeln:

A+XHonestyWalter Naeslund

För knappt två veckor sedan gick reklambyrån Honestys vd Walter Naeslund ut och berättade att han tillsammans med Julia Anjou köpt ut byråns övriga delägare. Tillsammans har de startat en byrågrupp som vid annonserandet bestod av två delar – reklambyrån Honesty och ljud- och poddbolaget Poetic. Därutöver skulle man även lägga till ett design- och ett pr-erbjudande. Tillsammans är tanken att byråerna ska ta fram vad Walter Naeslund kallar designdrivna och atomiserade koncept.

– I ett atomiserat koncept kommer varje ikon och enhet berätta samma historia. Det kräver att det är en enkel och tydlig historia och designbiten blir extremt viktig, berättade Walter Naeslund då.

Nu står det klart att designdelen kommer utgöras av A+X, tidigare Amore, som Honesty köpt in sig i. A+X har bland annat jobbat med kunder som RFSU, Malibu, Absolut, Libero och Mathem. 2019, ett räkenskapsår som avslutades i augusti, omsatte byrån 14,2 miljoner kronor med ett resultat på 456 000 kronor. Byrån har 16 anställda som nu ansluter till Honestys byrågrupp.

– Jag har sett upp till Amore under lång tid och tycker att de gjort sjukt bra saker. Att de nu tar plats som designbyrån i gruppen känns nästan för bra för att var sant. Vi började testa att jobba ihop och insåg hur snabbt och effektivt allt gick och att kvaliteten det vi fick fram blev fantastisk. Istället för att börja om från scratch kan vi nu få en flygande start och ta oss an stora uppdrag direkt, säger Walter Naeslund, VD på Honesty.

Walter Naeslund lyfter även fram A+X styrka när det kommer till FMCG-kunder och vad han menar är design som gör skillnad och inte bara vinner tävlingar.

– De har en otrolig hantverksförmåga kombinerat med snabbhet och öppen kultur. De gör design som gör skillnad för kundernas affär. Med deras styrka kan vi ta oss an större projekt på en gång, berättar han vidare.

Till saken hör att A+X creative director och grundare Jörgen Olofsson är pappa till Poetics vd Julia Anjou som i sin tur är sambo med Walter Naeslund.

– Ibland dyker det upp saker som bara är för spännande för att säga nej till. Att få ihop varumärke och design med kommunikation och faktiskt även ljud är något vi velat göra under lång tid men som har varit svårt att få till i praktiken. Redan när vi i första mötet diskuterade en byrågrupp där vi jobbar gemensamt med strategi och kreativitet för att skapa atomiska koncept kändes det som en kraftfull idé och när vi sedan testade det i praktiken så gick det fort och blev oerhört bra på både strategisk och kreativ nivå, säger Jörgen Olofsson, creative director och ensam ägare på A+X.

Walter Naeslund vill inte kommentera köpeskillingen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

A+XHonestyWalter Naeslund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.