Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Honestys delägare köps ut – Walter Naeslund och Julia Anjou startar byrågrupp

Publicerad: 22 November 2019, 10:46

Reklambyrån Honesty tycktes under en period avveckla verksamheten. Nu gör den tidigare vd:n Walter Naeslund tillsammans med Julia Anjou en helomvändning och startar en byrågrupp bestående av fyra delar – reklam, design, ljud och pr.


Ämnen i artikeln:

Julia AnjouHonestyWalter Naeslund

Mellan åren 2009 och 2018 var Honesty en av Sveriges mest uppmärksammade fristående byråer. Byrån jobbade med kunder som Halebop, Riksgälden, Scandic och Beijer Bygg och specialiserade sig på att ta fram karaktärsdrivna och filmtunga reklamkoncept. Mest uppmärksammade blev byrån för sina koncept för Halebop och Beijer Bygg. Honesty leddes då av Walter Naeslund tillsammans med delägarna Martin Marklund, Petrus Kukulski och Emil Clase och omsatte som mest 51 miljoner kronor (2016) med en nettomarginal på knappa 20 procent.

LÄS MER: Honestys ras – alla siffror pekar nedåt 

Sedan dess har byrån skalat ned och så sent som i februari fanns bara de fyra delägarna kvar i bolaget. 2018 hade omsättningen sjunkit till 14,3 miljoner.

– Vi är väl som alla entreprenörer lite rastlösa själar, och efter tio magiska år kände vi alla att någonting behövde hända. Antingen var det genom att ta in en partner, skala upp och satsa internationellt eller att skala ned och starta upp nya äventyr på olika sätt. Efter många månader av möten och diskussioner landade vi till slut i det senare, berättade Walter Naeslund i samband med att Resumé rapporterade om bokslutet.

LÄS MER: Honesty-vd:n – ”Det är klart det var en revansch” 

Sedan dess har han satsat på nya projekt som podcasten ”Whats in the water”, en podcast som skulle handla om det svenska entrepenörsundret, och tillsammans med Julia Anjou startat ljud- och poddbolaget Poetic. I samband med lanseringen av Poetic berättade Walter Naeslund att han då satt och filade på hur Honesty skulle kunna se ut i framtiden. Han berättade bland annat att kunderna är i behov av en reklambyrå, en designbyrå, en specialiserad ljudleverantör och en pr-byrå. Nu startar han en sådan byrågrupp.

Tillsammans med Julia Anjou har han köpt ut Honesty från de övriga delägarna och ska nu starta upp en byrågrupp med tidigare nämnda delar. Honesty och Poetic finns redan på plats och inom några månader ska designdelen lanseras. Pr-delen hoppas Walter Naeslund ha lanserat under 2020. Sedan en kort tid tillbaka sitter de i nya lokaler på Södermalm i Stockholm. 

– Vi tycker oss se ett problem i att koncept tas ut på olika sätt över de olika disciplinerna. Som varumärke vill du ha en varumärkesplattform, en kommunikationsplattform, och ett kommunikationskoncept som hänger ihop över disciplinerna, berättar Walter Naeslund.

I ett pressmeddelande skriver Walter Naeslund och Julia Anjou att de vill ha en byrågrupp som skapar designdrivna och ”atomiska koncept som binder samman alla beståndsdelar och format”. Ett exempel på det anser han vara Klarnas uppmärksammade Smoooth-koncept.

– Det är ett koncept som går lika bra att använda i alla enheter, från stora filmer i tv till sociala medier, community marketing, ljud och minsta lilla ikon.

För att lyckas bygga den typen av koncept menar Walter Naeslund att man inte kan bygga dem utifrån en TVC som grundplatta.

– I ett atomiserat koncept kommer varje ikon och enhet berätta samma historia. Det kräver att det är en enkel och tydlig historia och designbiten blir extremt viktig.

Vilka kunder byrågruppen kommer att jobba kan han i nuläget inte kommentera. Walter Naeslund berättar att man varit med i en pitch för en storkund, en pitch de gick vinnande ur. Än så länge har den nya byrågruppen fyra anställda.

Så sent som för ett år sedan kändes det som att du ville gå vidare från Honesty och reklambranschen, vad är det som har hänt?

– Som Honesty var konstruerat kändes det svårt att ta sig vidare. Under den här perioden har jag och Julia fått tid att reflektera över hur man skulle bygga en byrågrupp om man fick börja från scratch.

Vad hände med ”Whats in the water”?

– Det var ett bra koncept men samarbetet fungerade inte.

På sikt är tanken att byrågruppen ska ledas av Walter Naeslund med en vd för respektive varumärke. På sikt hoppas han att byrågruppen ska kunna slåss med de allra största.

– Satsningen kommer nog förvåna, det är många som har räknat ut Honesty. Själv ser jag på de tio åren som gått som en träningsmatch. Nu är det dags att börja tävla på riktigt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.