Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Honestys omsättning ökar med 70 procent: ”Bara början”

Publicerad: 7 juli 2021, 08:04

Walter Naeslund är vd på Honesty AB.

Reklambyrån Honesty ökar både omsättning och rörelseresultat under 2020, pandemin till trots. ”Det här året har varit ett omställningsår där vi sett till att få produkter på plats”, säger vd Walter Naeslund.


Ämnen i artikeln:

Honesty

I september 2020 uppmärksammade Resumé Insikt att reklambyrån Honesty är en av de byråer som plockade ut mest pengar under 2019. Då gjorde man ett rörelseresultat på 1,8 miljoner kronor och delade ut 2,3 miljoner till aktieägare. 

LÄS MER: Miljonutdelningen innan corona – så mycket plockade byråerna ut i våras

Förra året, 2020, landade rörelseresultatet på 2,3 miljoner och utdelningen blev 1,8 miljoner. Omsättningen har växt, från 6 miljoner 2019 till 10,3 miljoner 2020, vilket motsvarar en omsättningsökning på 70 procent. Även byråintäkten ökar till nästan 8 miljoner.

– Självklart känns det fantastiskt för hela teamet. Det vi har gjort är på många sätt som att designa och bygga om ett flygplan uppe i luften, säger Walter Naeslund, vd på Honesty och Mission to Mars.

– Det här året har varit ett omställningsår där vi sett till att få produkter på plats. 

Han nämner bland annat kampanjerna för Lyko och Doktor.se – som nominerades i effekttävlingen 100-wattaren – som viktiga uppdrag för ”det nya Honesty”.

LÄS MER: Humor och igenkänning i Doktor.se:s nya filmer 

– På många sätt kan man säga att de har varit för nya Honesty vad Halebop var för gamla Honesty – ett nytt sätt att tänka som förändrat hur vi ser på kommunikation.

Han nämner även systerbyrån Amore, som också är en del av Mission to Mars.

– Amores befintliga förmåga inom identitets- och förpackningsdesign har bevarats och effektiviserats, man jobbar sömnlöst med Honesty och filosofin ”radical recognition”. Det här tror jag är framtiden och Amores siffror reflekterar det, säger Walter Naeslund.

Inför framtiden stället sig Walter Naeslund, och hela Mission to Mars-gruppen, positiv.

– Det här är bara början. Vi är nu redo att ta in ett par nya kunder och skapa ”radical recognition”-koncept även för dem. Vår nysatsning For the Fan har också skapat mycket intresse och ser lovande ut. Vi har så klart några nya idéer i rockärmen som vi förhoppningsvis får anledning att återkomma till under året.

LÄS MER: Honesty: ”Det nya året kunde inte ha startat bättre” 

Nyckeltal Honesty AB

Omsättning: 10,3 mkr (6 mkr)

Rörelseresultat: 2,3 mkr (1,8 mkr)

Byråintäkt: 7,9 mkr (4 mkr)

Antal heltidsanställda: 4,5 (4)

Utdelning: 1,8 mkr (2,3 mkr)

Mission to Mars

I Mission to Mars ingår byråerna Honesty, Amore, och Poetic. 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Honesty

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.