Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Idén bakom F&B:s Qatar-kort blev kampanj av studenter – för fem år sedan

Publicerad: 12 augusti 2022, 12:35

Till vänster, studentprojektet från 2017. Till höger, Blankspot-kampanjen från tidigare i år.

Forsman & Bodenfors kampanj ”Cards of Qatar” för Blankspot sätter ljuset på de migrantarbetare som fått sätta livet till i byggnationerna inför fotbolls-VM. Men redan 2017 tävlade tre Berghs-studenter i den internationella reklamtävlingen Young Ones med en mycket snarlik kampanj, kallad ”The red-carded rights”.


Ämnen i artikeln:

ToppnyheterForsman & BodenforsBerghs School of CommunicationOne ShowBlankspot Project

Det var i slutet av juni som journalistikplattformen Blankspot lanserade kampanjen ”Cards of Qatar”, som syftar till att uppmärksamma situationen för migrantarbetare under byggandet av nya fotbollsarenor och infrastruktur inför vinterns fotbolls-VM. I kampanjen är stjärnorna på de klassiska fotbollskorten utbytta mot några av de migrantarbetare som fått sätta livet till i arbetet. I februari 2021 hade 6 500 migrantarbetare dött på grund av osäkra arbetsförhållanden i Qatar, enligt en granskning av brittiska The Guardian. 

Kampanjen är resultatet av ett samarbete mellan Blankspot, fotbollsappen Forza Football och Forsman & Bodenfors. Ambitionen är att publicera minst ett kort varje dag tills VM-starten i november. 

Redan 2017 tävlade dock tre dåvarande Bergh-studenter, Simon Lublin, Martin Noreby och Petter Swanberg, med en mycket snarlik kampanj för Panini och Amnesty i den internationella reklamtävlingen Young Ones. Kampanjen ”The red-carded rights” bygger även den på att byta ut fotbollsstjärnorna på de klassiska fotbollskorten mot migrantarbetare, för att sätta ljuset på deras situation. 

Kreatörsduon Simon Lublin och Martin Noreby jobbar sedan cirka ett år som associate creative directors på den amerikanska pr-byrån Edelman. I ett mejl till Resumé skriver dem: 

”Vi har sett kampanjen och håller med om att det finns likheter. Vill dock vara väldigt tydliga med att vi inte tror att Forsman inspirerats eller stulit någon idé från vårt skolarbete, och att vi tvärtom tycker det är bra att situationen i Qatar uppmärksammas. I övrigt har vi inte så mycket att tillägga.”

Petter Swanberg kommenterar i ett mejl: 

”Även jag har sett kampanjen och dess likheter med vårt gamla studentjobb, men tror inte heller att det rör sig om någon stöld eller något plagiat. Jag tänker att den här idén är relativt lågt hängande frukt, och att styrkan sitter i genomförandet. Och där tycker jag att F&B och Blankspot gör ett jättebra jobb.”

LÄS MER: Plagiat eller oskyldig inspiration? Resumé listar sex reklamkrockar

Resumé har kontaktat Forsman & Bodenfors, som först hänvisar till kunden Blankspot. Brit Stakston skriver i ett mejl att de i sin brief till Forsman & Bodenfors hade med idén om att förpacka journalistiken genom fotbollskort med migrantarbetarna. Enligt henne skapades konceptet utan kännedom om de tidigare studenternas kampanj. 

”Inte ens Amnesty som vi har haft kontakt med under arbetet och efter lansering har nämnt detta. Vi har sedan tillsammans med Forsman & Bodenfors vidareutvecklat idén till det slutresultat som lanserades i juni. Nu fortsätter vi att samla in berättelser. Vi på Blankspot har inte sett detta studentprojekt tidigare.”

”Däremot har vi under våra dryga två år som vi samlat berättelser och när den tänkta lanseringen i februari fick skjutas upp på grund av världsläget att fler kommer knäcka liknande idéer. Vilket vi också fått veta av andra journalister var på gång. Men ingen som tagit det så hela vägen som vi gjort det. Men det visar att just spelarkorten är en stor del av fotbollskulturen”, fortsätter Brit Stakston. 

Brit Stakston betonar att det centrala i kampanjen är att uppmärksamma migrantarbetarna. 

”För Blankspot är det centralt att migrantarbetarnas livsöden inte landar i en diskussion om hur man tänker kring stöld av kampanjidéer. Ingen av oss har ägnat oss åt det här”, skriver hon.

Hampus Elfström och Staffan Lamm, kreatörer på Forsman & Bodenfors, som varit med och utvecklat kampanjen för Blankspot, skriver senare i ett mejl till Resumé:

”Det ligger i vår natur på F&B att alltid jobba med helt nyskapande idéer. Som kreatör gör man också sitt bästa för att se till att en idé inte har gjorts tidigare. Sen finns det ju alltid en risk att någon tänker i liknande banor eller om det handlar om jobb som inte har blivit producerade eller omskrivna”. 

”Det som känns tråkigt i detta fallet är om det blir fokus på en plagiatdiskussion snarare än migrantarbetarnas livsöden, deras unika berättelser och det viktiga jobb som Blankspot gjort i Sydasien i drygt två år”. 

Branschdebatten om vem som äger en idé återupplivas med jämna mellanrum, och Forsman & Bodenfors har tidigare förekommit i den. Inte minst 2019 när Resumé rapporterade att det fanns misstankar hos Nord DDB om att den hyllade Volvo-kampanjen ”E.V.A Initiative”, som bland annat gav Forsman & Bodenfors grand prix i Cannes Lions, baserades på en idé som hade sitt ursprung hos dem. 

Även den prisbelönta kampanjen ”Sea Level Re-Boot” har varit i skottgluggen för idébråk, då Borg & Owillis David Borg menar att han presenterade en snarlik idé för kunden tre år tidigare.

LÄS MER: Branschen om idékonflikten mellan Nord DDB och F&B
LÄS MER: Idébråk om guldäggsfavoriten – Borg & Owilli ville få kredd jämte F&B: ”En allvarlig anklagelse”

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.