Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Influencerduon som ska blåsa nytt liv i mediernas övergivna strategi

Publicerad: 7 Februari 2020, 10:32

Foto: Alexander Edström / Herman Caroan

Duon Manfred Erlandsson och Johannes Gustavssons bolag ska köpa på sig sociala medier-konton med stora följen, därefter ska de använda kontonas räckvidd för att sprida affiliate-länkar.


Ämnen i artikeln:

Johannes GustavssonManfred ErlandssonSocial Vitality

Mellan 2013 och 2015, mitt i viraljournalistikens tidevarv, valde flera medier att köpa Facebooksidor för att på så sätt driva trafik till sina egna sajter. Expressen la bland annat vantarna på ”Vi som älskar fredagsmys” och ”Mysfredags” för att driva trafik till sin viralsajt Omtalat.se.

Nu väljer influencer-duon Manfred Erlandsson och Johannes Gustavsson att återuppliva affärsidén, den här gången med en liten twist. Deras bolag Social Vitality har som affärsmodell att köpa sociala medier-konton på plattformar som Instagram, Snapchat och TikTok för att använda dem för spridning av affiliate-länkar. Manfred Erlandsson berättar för Resumé att de även i fortsättningen kommer fylla kanalerna med liknande innehåll som tidigare men att cirka tio procent av inläggen kommer innehålla affiliate-länkar duon tror är relevanta för målgruppen. Social Vitality startades upp i inledningen av 2019 och duon har sedan dess filat på strategier och testat olika upplägg. Hur många konton de köpt på sig vill de dock inte berätta.

– Det är en nytolkning av när mediehusen köpte på sig Facebooksidor. Det kan handla om väldigt nischade konton som lägger upp alltifrån memes till söta djur. För oss är det viktigt att fortsätta fylla dem med bra innehåll, det är det som bygger kanalerna och räckvidden, säger Manfred Erlandsson till Resumé.

Manfred Erlandsson, som är knuten till Splay One, driver själv en Yotube-kanal med knappa 300 000 följare medan Johannes Gustavsson jobbar som digital rådgivare och föreläsare. Gustavsson har även skrivit boken ”Uppfödd på nätet – Lär känna den sociala generationen” och blev förra året utsedd till Framtidens Makthavare av sajten makthavare.se.

Mediehusen valde att överge strategin då de ansåg att den inte genererade tillräckligt med intäkter, vad talar för att ni ska lyckas bättre?

– Både jag och Johannes är uppvuxna på nätet. Vi kan målgrupper och innehåll, det tror jag är det viktigaste. Vår generation har en annan finkänslighet. Det är mitt och Johannes intresse för sociala medier, marknadsföring och innehåll som kommer leda till att Social Vitality fungerar. Hittills har vi sett goda resultat, säger Manfred Erlandsson.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.