Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Intäkterna faller för WPP

Publicerad: 12 Mars 2021, 09:47

WPP:s vd Mark Read.

Coronapandemin ledde till miljardtapp för reklamkoncernen WPP.


Ämnen i artikeln:

WPP

Det har nu gått exakt ett år sedan WPP, ett av världens största byrånätverk, skickade hem sina cirka 100 000 medarbetare från kontoret för att jobba på distans. 

När reklamkoncernen nu synar sina kort för pandemiåret 2020 står det klart att omsättningen krymper med 9,3 procent. Från att ha omsatt 13,2 miljarder pund på en global nivå 2019, landade årets omsättning på strax över 12 miljarder pund.

Vd:n Mark Read var dock positiv när han under torsdagen presenterade resultatet för analytikerna. Han beskriver företaget som på återgående, och säger att de sett en sekventiell återhämtning sedan världen befann sig i lockdown tidigare under året. 

Det visar även försäljningssiffrorna under respektive kvartal. Från att nettoförsäljningen först föll med 15 procent under årets andra kvartal, till ett mindre tapp på 7,6 procent under det tredje kvartalet och sedan motsvarande 6,5 procent i det fjärde. 

”2020 var ett tufft år för alla, så även för vår personal som mötte både personliga och professionella utmaningar till följd av covid-19. Deras dedikation till våra kunder, stöd till varandra och insatser för samhället har varit en konstant källa till inspiration och stolthet”, skriver WPP i ett uttalande. 

Bolaget bedömer att de är väl positionerade inför att återigen redovisa tillväxt 2021.  

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

WPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.