Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Intäkterna ökar för Splay One – men resultatet tyngs fortfarande av förlust

Publicerad: 28 Oktober 2020, 08:52

I september lämnade Victor Ljungberg (vänster) rollen som vd, för att i stället bli strategisk rådgivare. Ny vd är Henrik Asmussen (till höger).

Foto: Press

Under sitt första år efter fusionen med Nice One ökar spräcker omsättningen 100-miljonergränsen. Men Splay One gör fortfarande en förlust i miljonklassen.


Ämnen i artikeln:

Splay One

Hjulen snurrar allt fortare för NENTs influencernätverk Splay One, som under fjolåret slogs ihop med hybridbyrån Nice One. 

Av årsredovsisningen för de numera sammanslagna verksamheterna framkommer att man under 2019 för första gången klättrar över 100 miljoners-målsträcket vad gäller omsättning. Bolaget har under det senaste året jobbat med kunder som Arla och Marabou, med ett Youtube-nätverk bestående av fler än 530-kanaler och 215 miljoner visningar i månaden. 

Faktum kvarstår dock att verksamheten, som grundades 2013, fortfarande inte går med vinst. Under 2019 landar rörelseresultatet för Splay One på cirka minus sju miljoner kronor. Det är dock inget som sticker ut – enligt en genomgång av Resumé i september går en majoritet av bolagen fortfarande med förlust. 

Läs mer: Influencernätverkens miljonförluster fortsätter – här är anledningarna till att de inte lyckas säkra affärerna 

Influencernätverket beskriver sig som nästa generations digitala mediahus. Den största delen av intäkterna kommer ifrån digitala produktioner, influencer marketing-kampanjer, annonsförsäljning och digitala distributionsstrategier. 

”På lång sikt ser Bolaget positivt på utvecklingen då man står väl positionerade för att växa och ta nya marknadsandelar samtidigt som omsättning och lönsamhet förväntas öka. YouTube och andra digitala plattformar fortsätter att växa samtidigt som efterfrågan från kunder och användare ökar vilket ger en positiv syn på framtiden för Splay One AB. På kort sikt och 2020 kommer bolagets utveckling att påverkas av Covid-19 då det råder en stor osäkerhet på marknaden och kunder är mer avvaktande”, skriver man i årsredovisningen. 

 

Splay One AB 2019

Nettoomsättning: 144 Mkr (95)

Rörelseresultat: -7 Mkr (-11,7)

Medelantal anställda: 42 (36)

 

Föregående års resultat i parentes

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Splay One

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.