Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

JMWGolin delar ut nästan 10 miljoner till ägarna

Publicerad: 2 juni 2022, 12:30

Louise Leo berättar om JMWGolins bokslut 2021.

Foto: Andreas Elgstrand

Under 2020 drabbades JMWGolin hårt av pandemin, något som satte spår i bokslutet. För 2021 ser det betydligt ljusare ut, bland annat har omsättningen ökat med 59 procent.


Ämnen i artikeln:

BokslutNyheterJMWGolinLouise Leo

Under 2021 har JMWGolin lyckats vända arvet från pandemiåret 2020. Omsättningen har ökat med 59 procent, från 29 miljoner till 46,2 miljoner, och rörelseresultatet stiger med nära 65 procent till 9,4 miljoner kronor (5,7 mkr). Förutom rent numerära ökningar har man också åter fått upp medelantalet anställa till 19, efter att under 2020 minskat ner till 16. 

Årets byråintäkt låg på 37,6 miljoner, en ökning på 10,3 miljoner eller 43 procent sedan året innan.

Man delade i samband med bokslutet ut 9,9 miljoner kronor till aktieägarna, en betydlig kaka. I årsredovisningen förklarar man beslutet med att det har varit höga krav på verksamhetens omfattning och risker. 

Hur kommer det sig att ni delar ut nästan 10 miljoner?
– Vi breddar ägandet och välkomnar en ny delägare för att ytterligare stärka vårt kreativa och integrerade erbjudande.  Dessutom förändrar vi fördelningen mellan befintliga delägare, säger Louise Leo, vd på JMWGolin.

Under 2021, berättar Louise Leo, har man äntligen kunnat gå tillbaka till kontoret, någonting som varit en höjdpunkt.

– Vi har aldrig varit ett bättre gäng än vi är nu, det skapar hela tiden nya höjdpunkter. I fantastiska kampanjer, i vårt utvecklade always-on arbete, där vi känner att vi hittat en unik position för att hjälpa våra kunder att alltid kunna vara både proaktiva och reaktiva i sin marknadskommunikation. I pitcher vi vunnit och pitcher vi inte vunnit. Och inte minst i den glädje och energi som finns hos oss, och mellan oss och uppdragsgivare som inser vilket värde man kan bygga i ett nära, prestigelöst och respektfullt samarbete. Vi jobbar ju med kommunikation, men ännu mer är vi människor som jobbar tillsammans.

– Men det som enskilt värmt allra mest är förstås alla fina, spontana mejl från kunder som öser över beröm över våra medarbetare, säger hon.

Den siffra som har minskat är soliditeten, som vid 2021 års bokslut låg på 48 procent (71 procent). Detta kan dock ses i kontexten att soliditeten under 2020 var ovanligt hög.

Under året har JMWGolin fått in nya kunder i exempelvis Lunar och Easypark, samt jobbat med kunder som Max, Lidl, Telia och Samsung, ett konto som man nu delar med Jung Relations fram tills samarbetet fasas ut i oktober.

LÄS MER: Samsung utökar pr-uppdraget i Norden – tar in Jung Relations

Nyckeltal 2021 (2020)

Omsättning: 46,2 mkr (29 mkr)

Rörelseresultat: 9,4 mkr (5,7 mkr)

Byråintäkt: 37,6 mkr (26,3 mkr)

Utdelning: 9,9 mkr (-)

Antal anställda: 19 (16)

Soliditet: 48 procent (71 procent)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.