Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

JMWGolin öppnar produktionsstudio - rekryterar från Nosy

Publicerad: 11 September 2020, 12:06

Rikard Rogeland, Louise Leo, Josefin Edsta och Filip Lindquist.

Ökad efterfrågan på rörligt gör att pr-byrån JMWGolin öppnar upp en egen produktionsavdelning.


Ämnen i artikeln:

JMWGolinNosy

I veckan öppnade pr-byrån JMWGolin dörrarna till sitt nya produktionsbolag Video Store. Bolaget kommer på den kreativa sidan ledas av den tidigare Nosy-cd:n Filip Lindquist och filmproducenten Rikard Rogeland medan Josefin Edsta, som tidigare varit ekonomichef på Chimney, blir verkställande direktör.

Louise Leo, vd på JMWGolin, berättar för Resumé att de under flera år märkt en ökad efterfrågan på rörligt material. Byrån har sedan tidigare jobbat med rörligt utan att ha en studio innanför de egna dörrarna. De har diskuterat olika upplägg med andra produktionsbolag men kom till sist fram till att det var bäst att starta upp ett eget. Eftersom efterfrågan från befintliga kunder redan finns räknar de med att vara lönsamma redan under det första året.

– Vi har ingen ambition om att bli nya Chimney utan letade efter en lösning och en uppställning som kreativt, kulturellt och storleksmässigt passar oss.

Louise Leo berättar vidare att nästintill alla kunder i dagsläget efterfrågar någon form av rörligt material, oavsett om det rör sig om enklare produktioner kring en produktlansering eller mer traditionell reklamfilm. Hon ser även att JMW:s pr-erbjudande kan vara betjänt av mer rörligt.

Filip Lindquist kommer att dela sin tid som regissör på Video Store med att vara kreatör på JMWGolin.

– Jag har alltid varit fascinerad av JMWGolin, en PR-byrå som ofta är bättre på reklam än många reklambyråer. Jag alltid själv jobbat efter devisen att man ska förtjäna sitt utrymme, inte bara i nyhetsmedia utan även på reklamplatser – att göra kommunikation som skapar rubriker, väcker både tankar känslor, som inte smutsar ner i etern. Det är bevisligen mer effektiv kommunikation på alla plan och det är vi skyldiga både våra kunder, mottagare och bransch. Vi hörde ju nyheterna om reklamtrötthet i förra veckan, men som någon smart sa: folk är inte trötta på reklam, de är trötta på skit, berättar han.

Rikard Rogeland har tidigare byggt upp filmerbjudanden på Svensson och Nosy.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

JMWGolinNosy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.