Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Judith Wolst och Karin Winther startar bolag – fokus på unga målgrupper

Publicerad: 3 Mars 2020, 13:23

Karin Winther och Judith Wolst

Karin Winther och Judith Wolst har arbetat ihop i en rad projekt, bland annat i Centerpartiets valrörelse 2018. Nu startar de konsultfirman Wolst & Winther som kombinerar innehåll och strategi. Framförallt riktar sig bolaget till kunder som vill nå yngre målgrupper.


Ämnen i artikeln:

Rörlig bildSociala medierKarin WintherDigitaliseringJudith Wolst

Judith Wolst och Karin Winther är välbekanta namn i kommunikationsbranschen. Den förstnämnde drev i 3,5 år den digitala byrån For Sure Agency som hade 12 anställda. Karin Winther har bakgrund inom tv-branschen som programledare och inslagsproducent på SVT och därefter som digital chef, producent och digital strateg på bland annat Filip och Fredriks produktionsbolag Nexiko. Hösten 2017 drog hon i gång sitt egna digitala konsultbolag. Här började hon samarbeta med Judith Wolst i flera projekt, däribland Centerpartiet som första kund. Duon arbetade med partiet både i riksdagsvalet 2018 och i valet till Europaparlamentet i fjol. Det var här tankarna om den egna verksamheten Wolst & Winther började växa fram.

– Judith har stenkoll på den teknologiska delen av digitaliseringen – som data, AI och blockkedjor – medan min spetskompetens ligger i hur man använder video och storytelling skräddarsytt för mobilen och sociala kanaler för att nå fram med sitt budskap. Så vi är ett slags kinderägg för digital kommunikation på 2020-talet, säger Karin Winther till Resumé.  

Wolst & Winther ska kombinera duons respektive expertiser inom innehåll och digital strategi. Ambitionen är att alltid jobba datadrivet med dialog och interaktivitet i fokus - och ta fram specialanpassad innehåll med utgångspunkt i de format och den storytelling som lämpar sig på varje specifik plattform. 

– Eftersom vi är ett tajt team kan vi jobba flexibelt och snabbfotat för att få saker att hända, samtidigt som vi vid behov stärker upp med ytterligare kompetenser i olika projekt. Det är spännande att just detta uppskattas av våra kunder, det känns som ett tecken i tiden att allt fler företag är redo att välja utifrån namnkunniga experter och anlitar oss som duo, snarare än att lägga större uppdrag hos tunga byråer, säger Judith Wolst.  

I inledningsfasen kommer verksamhet enbart att bestå av duon.

– Det ger det oss möjligheten att vara betydligt mer kräsna med vilka uppdrag vi tar: vi har helt enkelt råd att tacka nej till sådant som vi inte vill jobba med. Det är viktigt för oss att företagen och projekten vi tar oss an känns meningsfulla - och gärna bottnar i hållbarhet på olika sätt, säger Karin Winther.  

Yngre målgrupper är en röd tråd för de projekt som duon hittills har genomfört – vad som engagerar och vilka format som fungerar.

– Unga generationer bryr sig inte om era budskap, om det inte speglar något som är transparent och äkta. Framförallt så kallade Millenials och Gen Z ställer höga etiska krav på företag och organisationer, och förväntar sig att de ska leverera resultat inom frågor som klimat och miljö, jämställdhet, integration och psykisk ohälsa. Därför gäller det i första hand att leverera verkligt resultat och engagemang - och sen kommunicera kring detta på ett äkta sätt, anpassat till rätt plattformar och format, säger Judith Wolst.

Karin Winther: 

– Det gäller också att komma ihåg att konsumenter scrollar igenom 90 meter innehåll i sina flöden varje dag, vilket innebär att vi kommunikatörer har knappt en sekund på oss att fånga uppmärksamheten. Så fokus i allt från budskap till innehåll måste ligga på det som är relevant, genuint och direkt, snarare än otydligt fluff eller perfekt polerat innehåll som inte passar in i det sociala flödet.

Vilka typer av sektorer tittar ni lite extra på?
– Vi är båda väldigt intresserade av ny teknologi och hur vi kan använda teknik för att lösa verkliga problem. Vi föreläser båda en hel del, och en extra rolig grupp att föreläsa för tycker vi är kommuner. Det är ett bra exempel på en sektor där teknologi och kommunikation konkret kan användas för att göra samhället lite bättre. Men generellt är vi öppna för en mängd olika sektorer, Judith Wolst. 

Förutom uppdraget för Centerpartiet har bolaget jobbat med en rad projekt för H&M bland annat ”Kan mode vara schysst?”, där de tog fram sajt och innehåll med utgångspunkt i data kring hur kunderna ser på klimatmässig och social hållbarhet. Nyligen var de med och tog fram konceptet för branschpriset H&M & ELLE Conscious Award.

Judith Wolst anser att skärningspunkten mellan kommmunikation, hållbarhet och teknologi är det mest spännande som händer inom branschen just nu:

– Jag vurmar ju för hur de teknologier som väntar runt hörnet kommer att kunna hjälpa oss att lösa många av de samhällsutmaningar som vi står inför. Och hur nya teknologier kommer att påverka området kommunikation. Detta är saker som jag har skrivit krönikor kring i Resumé Insikt med teman såsom ”Framtidssäkra dig själv inom AI”, ”Gör dig redo för 2030 - omfamna delningsekonomin” och ”Så kan blockkedjor hjälpa företag att bli mer hållbara”.

– Jag tror att de kommande 10 åren kommer att innebära stora förändringar för företag och kommunikatörer, med bland annat en ökad transparens med hjälp av grafdatabaser och blockkedjor. Det är en extra spännande tid vi lever i just nu och där klimatkrisen ytterligare kommer att skynda på utvecklingen. 

Karin Winther
– Personligen tröttnar jag ofta på sociala plattformar när det blir för professionaliserad och perfekt stämning, så just nu har jag väldigt roligt på TikTok. Här är det lekfull stämning så det bara visslar om det. Är man snabb på bollen har man ju mycket att hämta på att vara tidig på plattformar, eftersom det är enklare att hitta sin publik då. Man behöver inte satsa stora resurser på att bygga daglig närvaro, det handlar snarare om att vara tidigt ute och börja använda plattformen för att lära sig vilket innehåll och vilken ton som funkar där.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.