Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Jung tar stora kliv i framgångstrappan – trots pandemins effekter

Publicerad: 13 juli 2022, 07:00

Stora framsteg för Jung relations enligt senaste bokslutet.

Jung relations årsbokslut visar att byråns omsättning och byråintäkt ökat betydligt. Trots pandemin var den totala nettoomsättningen för 2021, 86,7 miljoner kronor och byråintäkten steg med 22,9 procent från 43 miljoner kronor till 52, 9 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

JungJung RelationsBokslutJimmy RodhelindToppnyheter

Byrån menar att ett breddat kreativt erbjudande och ytterligare fokus på att stärka arbetskulturen är två faktorer bakom utvecklingen.

Resultatet för 2021 efter finansiella poster landade på 5 176 000 kronor.

– När det gäller både omsättningen och resultatet kan jag med glädje konstatera att vi är uppe på nivåer som till och med är högre än före pandemin. Vi har både haft en stark tillväxt på existerande kunder och fått ett rejält tillskott av nya spännande varumärken under året, säger Jimmy Rodhelind, vd på Jung Relations.

Under 2021 har såväl Bauhaus, Heart Aerospace, Klarna, Blipp och OX2 valt att lägga uppdrag hos Jung. Dessutom har kunder som Electronic Arts, H&M, Utbildningsradion och Prisjakt valt att förlänga eller utöka Jungs uppdrag.

– Med ett stärkt fokus på kreativ spets valde vi att satsa oss ur 2020 och in i 2021. Att jobben vi gör blir nominerade och vinner priser i nationella och internationella tävlingar är ett tecken på att vi är något på spåren. Men det som verkligen räknas är att vi i och med den här satsningen får möjlighet att göra mer av det vi tror på tillsammans med gamla och nya kunder och Jungare, säger Ebba Grenninger creative director och vice vd på Jung.

För att möta den starka efterfrågan har Jung under första halvan av 2022, då bland andra Samsung och Finnair kommit in som nya kunder, fortsatt göra en hel rad rekryteringar. Bland annat har byrån stärkt upp med nya kolleger specialiserade på kreativitet, reklam, affärseffekt och sociala medier.

– I veckan passerade vi, för första gången i Jungs historia, 50 anställda. Det har länge varit en målsättning att Jung ska växa för att vara ännu bättre rustade att leverera oemotståndlig kreativitet som ger effekt till våra kunder. För att möta upp en växande organisation och involvera fler erfarna Jungare och nya talanger i Jungbygget har vi bland annat uppdaterat hur byrån styrs genom att avskaffa ledningsgruppen och införa en plattare organisation med fler möjligheter för alla kolleger att vara med och påverka vår riktning. Det skapar både högre motivation och bättre resultat, säger Jimmy Rodhelind.

Jung Relations

Nettoomsättning: 86,7 miljoner kronor (62 Mkr)

Rörelseresultat: 5,2 miljoner kronor (2,1 Mkr)

Byråintäkt: 52,9 miljoner kronor (42,4 Mkr)

Anställda: 50 personer (39 personer)

Byråintäkt/anställd: 1,4 miljoner kronor (1,0 Mkr)

Siffror för 2020 i parentes

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.