Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Jungs vd om pandemiåret: ”En prövande och ibland jobbig period men också väldigt utvecklande”

Publicerad: 16 juli 2021, 13:59

Jung Relations-vd:n Jimmy Rodhelind

Foto: _C1

Pandemin ledde till minskad omsättning och resultat. Byråns Jimmy Rodhelind ser dock året som klart godkänt och uttrycker stolthet över att medarbetare som trots förutsättningarna lyckats hålla ihop och hitta nya sätt att samarbeta.


Ämnen i artikeln:

JungJung RelationsBokslut

2020 var ett år då det svenska näringslivet tvingades tänka nytt. Restriktioner och ett delvis lamslaget näringsliv ledde till att många av Sveriges kommunikationsbyråer hittade nya sätt att arbete och flera byråledare har, trots de tuffa förutsättningarna, vittnat om att de kommit ut på andra sidan med en starkare verksamhet.

För pr- och kommunikationsbyrån Jung Relations, som betecknar sig själva som en ”boutique marketing agency”, innebar 2020 ett omsättningstapp från 78,2 till 62 miljoner kronor. Därmed bryts en trend med stadigt växande omsättning, förutsättningarna har dock som nämnt inte varit de bästa. Förklaringen till den minskade omsättningen ligger i pausade och inställda kampanjer från kunder påverkade av pandemin. På resultatsidan skrivs rörelseresultatet till 2,1 miljoner kronor, i jämförelse med 2019 års 3,5 miljoner kronor. Samtlig vinst har återinvesterats i bolaget. Jimmy Rodhelind, vd på Jung, beskriver året det ekonomiska året som klart godkänt med tanke på omständigheterna.

– Vi permitterade personalen under en period och minskade personalstyrkan något. Men alla Jungare kämpade på och tog ett stort ansvar, vilket gjorde att vi ändå klarade oss förhållandevis bra. Vi lärde oss också att jobba på nya sätt, vi utvecklade ledarskapet hos samtliga kollegor och hittade en progressiv framåtanda och gemenskap i den nya lite annorlunda verkligheten. Det har varit en prövande och ibland jobbig period men också väldigt utvecklande, säger Jimmy Rodhelind. 

På kundsidan vann Jung uppdrag för företag som Polestar, Husqvarna Group, Ledarna, Länsförsäkringar och Trä- och Möbelföretagen. Därutöver fick de utökat ansvar från Procter & Gamble. Byrån har sedan tidigare haft kreativ ansvar för P&G-varumärket Head & Shoulders, våren 2020 utökades dock det uppdraget till att innefatta all kreativ kommunikation för alla P&G-varumärken i Norden. Utökade samarbeten med de andra byråerna inom H&H Group, och det relativt nystartade hållbarhetsområdet Jung 23, ledde därtill till hållbarhetsuppdrag för kunder som Spendrups Bryggerier och Lidl.  Bland kunderna som gick vidare finns bland annat Blocket, en kund som smalnade av sina byrårelationer och gick vidare med Volt.

I årsredovisningen berättar vd Jimmy Rodhelind om att Jung under året inlett ett långsiktigt arbete kring ökad inkludering med avseende på hudfärg. Bakom initiativet ligger samtida samhällsrörelser som Black lives matter.

– BLM är en av de senaste årens viktigaste rörelser, och vi är måna om att både följa med i vår samtid, utbilda oss och ta ansvar för både vår egen organisation och för den kommunikation vi utvecklar för våra uppdragsgivare. Därför har vi har haft interna utbildningar med fokus på mångfald och inkludering, vi har utvecklat våra rekryteringsprocesser för att undvika bias, och vi har kontinuerliga samtal på byrån om dessa frågor. Vi hade dem på agendan även tidigare men BLM blev en anledning att intensifiera arbetet. 

Men om 2020 precis som för många andra var något av ett mellanår har Jung rivstartat 2021. 

– På kundsidan har vi inlett samarbete med vind- och solkraftsutvecklaren OX2, lanserat vår första kampanj för Ledarna och vunnit tillbaks Adidas som kund. Vi har breddat uppdragen för Prisjakt och Google, och fått nya kunder som Pistonhead, Urbanears med flera. Därtill har nästan alla av våra tidigare uppdragsgivare kommit ur pandemin och intensifierat sitt arbete. Vi ser därför med tillförsikt fram emot ett bättre 2021. 

 

Jung Relations 2020:

Omsättning: 62 miljoner kronor (78,2)
Rörelseresultat: 2,1 miljoner kronor (3,5)
Anställda: 42 (46)

Soliditet: 14,2 procent (20,6)
Nyckelkunder: Spendrups, Google, Procter & Gamble, Absolut, Spotify

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

JungJung RelationsBokslut

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.