Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Kan Malmö gör sitt bästa år hittills – men förbereder sig på tuffare tider

Publicerad: 16 Juli 2020, 07:10

Per Harrysson, vd på Kan.

Både omsättning och vinst ökade 2019 för digitalbyrån Kan Malmö. Men framtiden ser mindre ljus ut. ”Det finns tecken på lågkonjunktur och det är rimligt att bolaget får förbereda sig på sämre tider”, skriver Kan i sin årsredovisning.


Ämnen i artikeln:

KAN

Den Malmöbaserade digitalbyrån Kan grundades 2005 och har sedan dess vuxit till att bli en av de större byråerna i Sverige. Faktum är att byrån närmar sig 100-miljonerstaket, med en omsättning som landar på 93,8 miljoner kronor 2019. Det är en ökning med drygt 7 miljoner kronor, jämfört med föregående år. Vinsten ökar likaså, med cirka två miljoner kronor, och landar på 14 miljoner kronor. 

”Kundlistan har ökat tack vare en bra nykundsbearbetning och gynnsam konjunktur”, skriver Kan i sin verksamhetsberättelse. 

De senaste åren har präglats av investeringsvilja, skriver digitalbyrån och nämner att de investerat i ett flertal stabstjänster. 

”Allt för att kunna skala verksamheten med fortsatt bibehållen lönsamhet.”

Under året har också intressebolaget Oktostockholm AB etablerats i huvudstaden. Där jobbar nu ett tiotal medarbetare. 

Kan har ett medeltal anställda på 90 personer, vilket är en ökning med nio personer jämfört med föregående år. 

Under åren har man bland annat gjort uppdrag åt Puma, Hövding, Nestlé och Malmö Stad. Sedan starten har bolaget i princip levererat högre intäkter för varje år som går. Det mönstret riskeras dock att brytas av coronapandemins följder. 

”Affärsläget för 2020 ser mera tveksam ut. Å ena sidan så växer marknaden för digital kommunikation sig starkare och får mera genomslag än andra, mera traditionella, kommunikationskanaler. Dessutom är denna kanal i många fall betydligt mera kostnadseffektiv, vilket också gynnar bolaget. Å andra sidan finns det tecken på att omvärlden tenderar att bli mera försiktig. Det finns tecken på lågkonjunktur och det är rimligt att bolaget får förbereda sig på sämre tider”, skriver Kan i sin förvaltningsberättelse. 

LÄS MER: Så skapar KAN tillväxt på en tuff byråmarknad 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

KAN

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.