Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Kan Malmö köper digitalbyrå

Publicerad: 22 Januari 2021, 10:30

Per Harrysson, vd på Kan.

Egmontägda digitalbyrån Kan köper den mindre konkurrenten Winston, och förstärker därmed närvaron i Stockholm. ”Vi kommer fortsätta att följa vår fastlagda strategi – att växa organiskt och genom förvärv”, säger Kan:s vd Per Harrysson.


Ämnen i artikeln:

KANMalmö

Den Malmöbaserade digitalbyrån Kan grundades 2005 och arbetar idag med både lokala och globala företag, som Tetra Pak, Nestlé och Region Skåne. 

2019 tog byrån mer eller mindre klivet upp till Stockholm, genom etableringen av intressebolaget Oktostockholm. Nu utökar Kan ytterligare närvaron, genom ett förvärv av den digitala byrån Winston. Köpeskillingen är inte känd, men innebär att Kan förvärvar samtliga ägarandelar i Winston av de tidigare ägarna Mårten Boman och Tony Hietapakka.

– Förvärvet av Winston markerar en ny milstolpe i vår tillväxtresa och ger oss goda möjligheter att bygga en stark position även i Stockholm. Att ständigt utvecklas är en av våra viktigaste drivkrafter och vi kommer fortsätta att följa vår fastlagda strategi – att växa organiskt och genom förvärv, både i och utanför Skåne, säger Kan:s vd Per Harrysson, i ett pressmeddelande .

Av det senast tillgängliga bokslutet från 2019 framkommer att Winstons aktieägare behövt tillskjuta ett villkorat aktieägartillskott till följd av en förlust på -1,3 miljoner kronor. Företaget listar tre anledningar till det oväntade underskottet. Ett uppdrag för en ny kund samt ett projekt med en befintlig kund sköts fram, vilket lett till att byrån tappade tid som inte kunde fyllas med uppdrag från befintliga kunder. Under 2019 hade även bolaget mycket dålig nyförsäljning. Winston omsatte 12 miljoner kronor under året, med en soliditet på åtta procent. 

Winstons 12 medarbetare fortsätter att arbeta med befintliga kunduppdrag, vilket innebär att Kan nu omfattar över 100 medarbetare. Winston grundades 2003 och arbetar med digitala användarupplevelser, däribland analys- och strategiarbete, konceptutveckling och UX-design. På kundlistan finns bland annat RFSU, Rikshem och Statens fastighetsverk. 

– Vi är väldigt glada och förväntansfulla över att bli en del av Kan, som har ett långsiktigt fokus och höga tillväxtambitioner. Samgåendet ger oss möjlighet att addera ännu mer värde för våra kunder, eftersom vi får fler högkompetenta kollegor som kan hjälpa till med att skapa framgångsrika digitala affärer, säger Mårten Boman, grundare och vd på Winston.

Läs mer: Kan Malmö gör sitt bästa år hittills – men förbereder sig på tuffare tider 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

KANMalmö

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.